Sexuella biverkningar

Mer
3 år 3 månader sedan #1314368 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Sexuella biverkningar
Min läkare säger att man bara ska ha zyprexa för att ta ner psykoser och inte för långvarigt bruk.. Skulle jag va i samma sits skulle jag prata med läkaren och fråga hur länge jag skulle ha den och samtidigt testa att peppra med hög dos så att psykosen försvinner snabbare! Vikten försvinner när man tar bort medicinen!
Mer
3 år 3 månader sedan #1314377 av krokus
Svar från krokus i ämnet Sexuella biverkningar

hans52 skrev: Jag fick oförmåga till orgasm när jag hade zoloft.

Samma här. Som tur var detta övergående för mig. Men ja, vissa mediciner dödar känsligheten i könet. I början av behandlingen med Zoloft/Sertralin kunde jag bli kåt i humöret/huvudet, men mellan benen hände inte ett smack!
Mer
3 år 3 månader sedan #1314427 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sexuella biverkningar
Tillägg av Abilify eller byte till Ailify kan vara ett sätt,

Sexuella problem vid schizofreni är inte så väl studerade, men intresset för sex verkar inte skilja sig från andra. Psykiska symptom (t.ex. negativa symptom, bristande initiativförmåga och motivation), kroppslig ohälsa, psykosociala faktorer, vård på rättspsyk och psykofarmaka kan bidraga till störd sexuell förmåga. Även trötthet och viktökning kan inverka negativt. Kvinnor med schizofreni har bättre socialförmåga, längre sexuella förhållanden och fler barn än män. 4 % av kvinnorna med psykossjukdom har hemmavarande barn i Sverige medan för männen är det 2 %.

Störningar i socialförmåga och att interagera med andra begränsar sexuella förhållanden. Eftersom dessa problem inte diskuteras med psykiatern tenderar de att underskattas, vilket kan leda till avbruten medicinering. När bristande sexuell förmåga enbart skylls på antipsykotika finns ökad risk för avbruten medicinering. Hos 16 – 60 % med schizofreni finns störd sexuell förmåga enligt intervjuer, men normalt har 30 % av männen i befolkningen också detta.

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad/7096-sexuella-problem