Resistant mot mediciner?

Mer
17 år 11 månader sedan #41739 av Saari
Jag funderar på om man kan vara resistant emot sömnmediciner och lugnande?

Jag har aldrig fått någon större effekt av Imovane, och inte av Stilnoct heller. Jag kombinerar med Lergigan eller Propavan för att få sova nu för tiden. Men ända sedan jag började med dessa mediciner så har jag varit hyfsat okänslig emot dem, kan man vara det? Detta gäller alla preparat, även Lergigan och Propavan. Jag känner till vissa som blir helt borta av Stilnoct och Imovane, medan jag kan trycka i mig hur många som helst som om de vore godis. Jag vet att det inte handlar om någon höjd toleransnivå, för det har alltid varit sådär!

Jag har också ätit Sobril, men har aldrig haft någon effekt av det. Resistant?
Mer
17 år 11 månader sedan #41786 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Resistant mot mediciner?
Känner att efter 2-3 dagars användande av propavan så hade jag allt mer svårare att somna in... Blev snarare mer pigg än trött av dem....
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41818 av
Svar från i ämnet Resistant mot mediciner?
om jag tar läkarens restriktioner på propavan och lergigan händer ingenting, imovane gör så att jag ser spindlar på golvet och sånt
men stilnoct somnar jag av jättelätt,
tror vi har olika "substansfel" därför funkar olika mediciner på olika människor.....
Mer
17 år 11 månader sedan #41858 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Resistant mot mediciner?
Jag har inte läst om hur stor andel som inte får effekt av sömnmedel, men de finns säkert. För antidepressiva får t.ex 25 % ingen effekt och liknande siffror brukar det bli för antipsykotika efter ett par år. Imovane och Stilnoct verkar på samma sätt medan Lergigan och Propavan har en annan verkningsmekanism. Konstigt att du får dålig effekt av dem också.
  • One
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42648 av One
Svar från One i ämnet Resistant mot mediciner?
Lergigan fick jag för länge sedan och de funkade på mig. Såväl Imovane som Stilnoct har just ingen effekt på mig om jag har mkt ångest. Propavan blir jag trött av ett dygn. Dessutom ger det mig krypningar vilket [i:17crnjm1]hindrar[/i:17crnjm1] mig ifrån att somna. Men när jag väl somnat...

Nej, bästa insomningspillret är fortfarande Rohypnol men det skriver ingen ut längre eftersom det är så många som missbrukar det och blandar det med sprit.

Jag tror som er andra att alla ser vi olika ut i skallen. Ångest t ex behöver inte vara "kemisk" snarare ett svårartat spänningstillstånd i musklerna. Det är därför benzo (Sobril, Stesolid, Rohypnol) funkar så bra, de är muskelavslappnande. Men tyvärr, tyvärr är ju benzo beroendeskapande så man måste hitta andra piller som kanske kan hjälpa på sikt. Antidepp är "snällast", neuroleptika har mycket biverkningar, vissa av dem bestående och bör egentligen bara användas som sistahandsval.

Antihistaminer (Lergigan, Theralen, tror jag) är också tröttande och är klart bättre än neuroleptika. Iaf för mig.
Mer
17 år 10 månader sedan #42652 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Resistant mot mediciner?
Jag får en paradoxal effekt av bensodiazepiner... jag får mer ångest om jag tar dem... så nog är det möjligt att effekten helt uteblir också...