biverkan, diabetes

  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41848 av lotta
biverkan, diabetes skapades av lotta
Halloj. Jag är orolig för att ha fått diabetes. Denna biverkan finns med på zyprexa och min läkare har gjort vissa" fynd" och jag har nu lämnat in blodprover.

Har någon här ute drabbats av denna biverkan eller har det sedan tidigare ???
Mer
17 år 11 månader sedan #41860 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet biverkan, diabetes
Hej, Lotta!

Jag har både diabetes och schizofreni. Dock fanns inte Zyprexa för 20 år sedan när jag hade mitt första psykosskov och när diabetesen upptäcktes, så jag är nog "vanlig" eftersom jag inte kan ha fått diabetes av Zyprexa.

Jag har provat Zyprexa när den var ny, men den gjorde mig för trött för att orka jobba. Idag har jag halv dos Abilify, mest för att inte mina sockervärden ska bli för höga (det blir dom om jag tar normal dos A)

Jag undrar om biverkan av Zyprexa leder till att bukspottkörteln blir överansträngd och att det är därför man kan få diabetes av ett neuroleptika? Kanske kan överansträngningen gå tillbaka så du slipper utveckla ett beroende av insulinsprutor som jag har. Jag tar fem injektioner varje dag, året om. Det vänjer man sig vid och är inte konstigare än att knapra piller.

Prata inte med hat i munnen!
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41865 av lotta
Svar från lotta i ämnet biverkan, diabetes
Oj, det låter jobbigt Vi får hoppas att blodproven är till min fördel.
Mer
17 år 11 månader sedan #41898 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet biverkan, diabetes
Den enda som fått diabetes här av Zyprexa vad jag vet är Ercos fru. Det är det enda fall jag har hört talas om här. Risken för diabetes är förhöjd vid schizofreni dock, även utan neuroleptika. Det som ökar diabetesrisken vid Zyprexa är nog viktökningen, men också sockeromsättningen i kroppen påverkas.
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... ipsykotika