viktökning?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42163 av
viktökning? skapades av
Jag har risperdal 4mg/dag å e orolig över viktökning finns det nån antipsykotisk medicin som man inte går upp i vikt av? funderar på nozinan nån som vet nått om det?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42166 av
Svar från i ämnet viktökning?
Zeldox, abilify..
Mer
17 år 10 månader sedan #42179 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet viktökning?
Risperdal ger medelsvår viktökning och ungefär hälften av Zyprexas viktökning, som är störst tillsammans med Leponex. Viktökningen brukar vara störst de 4-6 första veckorna och sedan brukar den avta. Har du gått upp något i vikt av Risperdal och hur länge har du ätit det? Har du tagit Risperdal i flera månader och inte gått upp i vikt finns t.ex. inget skäl till oro. Alla går inte upp i vikt av Risperdal utan det är en mindre andel. Själv har jag minskat i vikt under tiden jag tagit Risperdal i dosen 2 mg/dag.

Nozinan ger gissar jag minst lika stor viktökning som Risperdal. Nozinan kan ge trötthet och sådana preparat kan ge stor viktuppgång. Om man vill ha låg risk för viktuppgång skall man använda Zeldox. Abilify har också lägre viktuppgång än Risperdal.
Mer
17 år 10 månader sedan #42224 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet viktökning?
zuprexa och nozinan har gett mig en viktökning på 12 kg
Mer
17 år 10 månader sedan #42242 av mang3
Svar från mang3 i ämnet viktökning?
Jag får risperdal consta.. Injektion på 37,5 mg var 14e dag. Fick zyprexa förut. Då gick jag upp från 76 till 88 kilo på några månader. Sen bytte jag till risperdal och gick ner till 80 kilo, där jag är än idag efter drygt ett år. Viktökning är individuellt men lever du hälsosamt och motionerar regelbundet minskar nog risken.

Jag snackade med en tysk om haldol en gång.. han trodde en del av viktökningen kunde bero på att tankeverksamheten blir lägre, och vi vet ju alla att hjärnan förbrukar mycket energi.

"ze brain consumes lots of energy"
Mer
17 år 10 månader sedan #42274 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet viktökning?
Jag tror inte att antipsykotika ger övervikt genom att minska tankeverksamheten. Jag har i alla fall aldrig läst om någon annan som trott det. Det jag läst är att aptiten kan öka och att ämnesomsättningen i kroppen kan påverkas. Zeldox t.ex. ger ju knappt någon viktökning alls.