KBT- Terapi kontra sömnpiller

Mer
17 år 10 månader sedan #42764 av Nissegossen
Läs i dagens Aftonbladet att KBT hjälper mot sömn besvär -piller hjälper inte alls, visar en Norsk undersökning;

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 69,00.html

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 10 månader sedan #42781 av killergirl
interssant....
Mer
17 år 10 månader sedan #42788 av Fantasio
KBT verkar vara effektivt mot det mesta. Synd bara att det är så pass ovanligt. Och va dyrt sen. 1000 kronor gången. Jisses! Min syster läste en artikel om schizofreni och där var de tydligen inne på samma spår. Mer terapi, mindre medicinering.
Mer
17 år 10 månader sedan #42791 av Nissegossen
Vid den tidpunkten jag själv insjuknade så tror jag, att om jag fått samtalsterapi istället för depåneuroleptika insatt bland de första åtgärder som gjordes. Då tror jag att hela min sjukdom kommit av sig.

Det hade tror jag, då bara blivit enstaka psykotisk upplevelse, precis som PSR tidigare beskrivit, att medicin konserverar sjukdomen.

Jag tror att man inom sjukvården äntligen har fattat det.

På 70-talet fanns det nästan ingen möjlighet alls att få samtalsterapi om man hade diagnosen Schizofreni!
Man har tydligen förstått att vi som är drabbade faktiskt går att prata med!

Vilket är ett kors i taket!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 10 månader sedan #42842 av Admin1
Samtalsterapi har haft dåligt rykte ganska länge i USA och även på andra håll, eftersom man där visade att psykoanalys gjorde att schizofrenin försämrades. Det är först på senare år när kognitiv beteendeterapi (KBT) har visats sig ha effekt vid schizofreni, som psykologiska behandlingar börjar bli populärare. I Sverige är det brist på psykologer som kan KBT, så vi ligger nog lite efter vad gäller psykologiska behandlingar vid schizofreni. Det kan dröja länge innan alla får en effektiv psykoterapi mot sina symptom.