Sluta med Haldol

Mer
17 år 10 månader sedan #42796 av AmandaS
Jag håller på att trappa ner min Haldoldos för att så småningom (om en vecka) sluta helt och bara ha Abilify 15 mg. Orsaken är att jag har varit som en zombie så länge som jag har haft Haldol. Jag har sovit väldigt mycket och varit allmänt seg och inte så kvicktänkt. Det är nu en vecka sedan jag sänkte Haldolen från 1 mg till 0,5 och jag har redan märkt skillnad. Tankarna flyter lättare, fantasin är livligare och jag känner mig allmänt uppvarvad och speedad, framförallt framåt kvällen och natten. Jag tycker mig kunna utläsa mönster i vardagen igen. Håller jag på att få psykossymptom igen eller är jag bara på väg att få tillbaka min gamla kreativitet och livslust? Har ni som gått över enbart till Abilify liknande erfarenhet från när ni trappade ner er andra medicin?

//Amanda S
Mer
17 år 10 månader sedan #42804 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Sluta med Haldol
Skönt att du får byta ut Haldol mot Abilify... du borde få tillräckligt skydd mot psykos av Abilify... det är väl skönt att få tillbaka känslor och tankarnas snabbhet, mm...
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42817 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Sluta med Haldol
hej! jag har ätit 15mg abilify....Jag vet inte riktigt vad du menar med att du känner dig uppvarvad och speedad. Men jag skulle nog också säga att jag var det när jag åt 15 mg. Jag kunde knappt sitta still. Jag blev också mycket gladare till skillnad från då jag åt zeldox. jag tror att abilify kan ha den biverkan att man blir rastlös... Annars så är det en bra medicin tycker jag. Kände att jag fick nya ideer och mer aptit på livet.
jag minns en gång hos min psykolog... jag satt och hoppade och stutsade på min stol. Sen började jag bara skratta åt ingenting. Hon sa att nu måste vi nog sänka din medicin... då åt jag 15mg. Efter ett tag gick jag också med på det och blev mindre rastlös...
jag åt också sömntabletter under den här perioden med 15 mg.
Någon psykos fick jag inte:). men jag tror att det är vanligt att man oroar sig när man håller på att sänka medicinen.
Men det låter ju underbart att få tillbaka sin fantasi och sin tankeförmåga igen! Om jag inte minns fel så var det inte litet det du gick och längtade efter. Kram Linnea
Mer
17 år 10 månader sedan #42819 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Sluta med Haldol
Jo, det är underbart att ha tillbaka sin tankeförmåga! Skönt att höra att det kanske är Abilifyn som gör mig uppvarvad. Jag är rädd att få en ny psykos så jag tror att jag kanske är lite extra uppmärksam på symptom nu när jag håller på att sänka Haldolen. Kanske får jag be min läkare om sömntabletter om det fortsätter så här, jag har nämligen svårt att somna på natten, min dygnsrytm har blivit helt skruvad. .?
Mer
17 år 10 månader sedan #42822 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Sluta med Haldol
Hej! Jag gjorde ett försök med Abilify. Jag kände att jag fick mycket utav känslolivet tillbaka, totalt alla känslor förstärktes enormt.

Jag kände det lite senare såsom att jag gick och balanserade på lina, detta i jämförelse för hur jag skall förklara hur nära jag tyckte att jag själv var in i ett aktivt läge av psykosnatur.

Detta gjorde det så jobbigt för mig att jag gick tillbaka till den Trilafon jag hade innan. Denna har jag stått på sedan 1980, och jag har fungerat på den utan att varit inlagd sedan 1986 och vågade inte chansa för det kunde slutat med en akut psykos, enligt vad jag själv upplevde det som.

Också mitt sömnbehov minskade radikalt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 10 månader sedan #42823 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Sluta med Haldol
Den enda gång på många år som jag var fri från mina röster var när jag fick stora doser Haldol, jag hade flytande Haldol i 25 ml flaskor med dospipett.
Jag skulle dricka fem sådan flaskor om dagen! Men i alla fall resulterade det i att rösterna försvann under fjorton dagar, därefter kom de tillbaka och sade; Hej, nu är vi här igen, nu har du haft din semester!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum