Vad lär sig läkare på läkarprogrammet?

Mer
6 år 1 vecka sedan #1046519 av Geta
Idag behövs ingen personkemi. Läkarna förflyttar sig snabbt från klinik till klinik som stafettläkare.
Mer
6 år 1 vecka sedan #1046528 av Cosmos
Vad jag vet läser läkarstudenter bara tre månader psykologi. Deras huvudsakliga kunskaper ligger på det farmakologiska planet. Deras bedside manners får de träna in alldeles själva. Min nuvarande läkare började prata om litium med mig och jag sade att det visst knäcker njurarna. Han menade då på att det inte gjorde något eftersom jag var så gammal :8O :evil:
Mer
6 år 1 vecka sedan - 6 år 1 vecka sedan #1046539 av Geta
Det var likadant, när jag ordinerades Haldol. Läkaren varnade mig för att det kunde följa med tardiv dyskinesi- ofrivilliga rörelser. Men det är sånt man får ta sa han.
Last edit: 6 år 1 vecka sedan by Geta.
Mer
6 år 1 vecka sedan #1046638 av Admin1

Cosmos skrev: Min nuvarande läkare började prata om litium med mig och jag sade att det visst knäcker njurarna. Han menade då på att det inte gjorde något eftersom jag var så gammal :8O :evil:

Vad sade du åt honom då?
Mer
6 år 1 vecka sedan - 6 år 1 vecka sedan #1046690 av Nissegossen
Läkare behöver inte svära Läkareden, i andra länder har de den kvar, som te x Finland sv.wikipedia.org/wiki/Hippokrates_ed

De får inte därigenom etiken, som inte Svenska läkare inte på samma sätt får svära på.Det bäddar för oetiska läkare, så man får tåla mycket. Är du kryssad inom din kropp så kan de vägra en adekvat operation te x, det kan då bli så att eftersom patienten är kryssad så erbjuder de endast palliativ vård. Varpå du är död en vecka senare

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 6 år 1 vecka sedan by Nissegossen.