Amfetamin mot schizofreni?

  • Kalle
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #45600 av Kalle
Amfetamin mot schizofreni? skapades av Kalle
Läste att amfetamin enbart kan "förskrivas på dispens på 3 indikationer:

1. Narkolepsi, vilket yttrar sig som en sjuklig tendens att falla i sömn.
2. Schizofreni, för att motverka koncentrationssvårigheter.
3. Neuropsykiatriska funktionshinder, som till exempel ADHD."

Är det någon som har erfarenhet av denna behandlingsform?
Mer
17 år 8 månader sedan #45605 av Aspergergirl
Jag har fått Concerta (innehåller verksamt amfetaminliknande ämne) mot ADHD men blev tvungen att sluta då jag fick hallucinationer. Min läkare sa att det var kontraindicerat att ge detta om man får eller har hallucinationer.

Jag tycker det låter mycket konstigt att det skulle ordineras vid Schizofreni.

/A
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 8 månader sedan #45607 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Amfetamin mot schizofreni?
Kan amfetamin i små doser avhjälpa koncentrationssvårigheter för dem diagnosticerade med schizofreni? Har enorma koncentrationssvårigheter vid mer komplicerade tankearbeten och inlärningsproblem.

Det verkar som om koncentrationen tar slut, när det inte finns några svar att tillgå? Det verkar också som att tankearbetet förflyttas mellan hjärnhalvorna, kan det vara så?

Då har schizofrenin alltså orsakat en identitetsupplösning, (obs, ej splittras i multipelpersonlighet)där man blir jagsvag. Kan då amfetamin koncentrera din tankeverksamhet, då bör vi även informeras om riskerna vis inmundigande av dessa läkemedel! :idea:

Vars är världen på väg?
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #45612 av lotta
Svar från lotta i ämnet Amfetamin mot schizofreni?
consertan gör en mer mottaglig och uppmärksam på saker runtomkring en. Har man hallisar eller dyl så kan jag tänka mig att det blir värre. När jag är hypoman sätter jag ut consertan för den förvärrar mitt tillstånd.

Då jag är "frisk" fungerar den bra
Mer
17 år 8 månader sedan #45619 av Lithia
Svar från Lithia i ämnet Amfetamin mot schizofreni?
Jag har sett dessa uppgifter och tror att de är helt felaktiga. Kanske var detta något man använde för många år sedan.

Amfetamin förvärrar schizofreni och om man har haft EN psykos så får man inte äta Concerta. Antar att ungefär samma sak gäller amfetamin.
Mer
17 år 8 månader sedan #45627 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Amfetamin mot schizofreni?
Jag har aldrig hört talas om att någon i Sverige med schizofreni har fått amfetamin. Amfetamin bör nog inte ges om man har psykotiska symptom. Det finns dock schizofreni simplex som saknar vanföreställningar och hallucinationer. Möjligen skulle amfetamin kunna användas vid koncentrationssvårigheter vid schizofreni simplex. En risk med amfetamin är att missbruksrisken är förhöjd vid schizofreni och det gör nog läkarna extra försiktiga med amfetamin.