När det darrar bara i tungan, är det tremor eller dyskinesi?

Mer
5 år 3 månader sedan #1120066 av Admin1
Clozapine har nästan ingen risk alls för tardiv dyskinesi.
Mer
5 år 3 månader sedan - 5 år 3 månader sedan #1120141 av sodergardfia
Carmen , jag fick tardiv dyskinesi efter närmare 10 år med abilify. Min psykiater blev väldigt förvånad!
Du har säkert fått bättre svar av andra, jag orkade inte kolla nu, har haft fullt upp idag, så nu ska jag slappa!

Bäst att du kollar med vården, måste jag tillägga! De vet förhoppningsvis sånt här o kan kolla hur dina mediciner interagerar o sånt.
Last edit: 5 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120150 av Zoidar
Sodergardfia, har du fortfarande symtom på TD? Vilka i så fall?

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 3 månader sedan #1120198 av sodergardfia
Zoidar, symtomen är borta förutom när jag är trött eller fått i mig lite väl mycket koffein (dricker inte kaffe eller te men har svårt att inte dricka en massa cola, ”det är ju inte kaffe”......), då får jag en mild version av de där rytmiska munrörelserna och slickar på läpparna. Men det går alltid över, plus att det är mycket lindrigare än när jag tog abilify. Då krampade ju tungan också , så pass att jag stammade och knappt kunde prata (det var det som fick mig att söka vård när det dök upp på bara ett par dagar). Nu har jag som sagt vara lite småsymtom en del kvällar , och inga som helst talsvårigheter ellet kramper i tungan, och rörelserna i läpparna går att styra rätt bra när de dyker upp. Jag antar att min hjärna är känslig av alla mediciner och att abilify ”grävde ett spår” i hjärnan som aktiveras av trötthet och/eller överdrivet koffein-intag.
Jag får nog lägga av med colan, jag tror ju på nolltolerans mot stimulantia av alla de slag! Och sånt som påverkar nervsystemet är knappast att leka med! Skäms lite...
Mer
5 år 3 månader sedan #1120201 av Geta
Mormoner får väl inte dricka te eller kaffe? Hade en arbetskamrat som var det. Hon hade alltid med sig tepåsar med nyponte.
Mer
5 år 3 månader sedan #1120210 av sodergardfia
Vi får inte dricka te (svart o grönt) eller kaffe, det stämmer. Kring cola finns inga fasta bestämmer , det är upp till individen , eftersom det inte är just koffein i sig som är förbjudet men också eftersom vissa faktiskt blir beroende av cola . Så just i fråga om cola måste man döma själv, och se till att man är måttlig. Är man det är det okej. Alla beroenden, även om så ”bara” socker eller nån konstig ovana , är något vi uppmanas låta bli, men alla människor är så olika , så direktivet är ”undvik alla beroenden DU har tendenser till”. Plus undvik alkohol , tobak , alla droger (utom läkarutskrivna mediciner , som mitt amfetamin), kaffe och te (svart o grönt). Jag måste ju erkänna att jag har utvecklat ett koffeinberoende (jag blir väääldigt lätt beroende av allt möjligt, och det är anledningen till att jag kommit överens med psyk att en av mina mediciner ska vara i en låst dosett som bara ger rätt mängd av medicinen var dag), så nu får jag skärpa mig i ta itu med det! Skulle behövas även om jag varit ateist eller nåt också