L-tryptofan farligt?

Mer
5 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1127434 av Richard
Jag beställde lite kosttillskott men de fastnade i tullen, o vad gäller L-tryptofanet var det nog lika bra. Jag läser i min toxikologibok att det kan orsaka serotoninsyndromet... Särskilt i kombination med antidepressiva...

Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 2 månader sedan #1127898 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet L-tryptofan farligt?
Ja, det kan vara risk att kombinera antidepressiva som verkar via serotonin och L-tryptofan. Men också kombinera flera antidepressiva, som verkar via serotonin.
Mer
5 år 2 månader sedan #1127910 av Richard
Svar från Richard i ämnet L-tryptofan farligt?
Ok, då var det lika bra att det fastande i tullen...

Jag tar ibland 5-HTP, som också omvandlas till serotonin, tar de på kvällen så jag sover bort illamåendet som följer med det. Sen tar jag min Venlafaxin på morgonen, så är där lite extra serotonin. Det går bra, men hade jag lagt till L-tryptofan, så hade det nog blivit för mycket...

Venlafaxin o Mirtazapin kombineras ibland, det s.k. "California Rocket Fuel". Jag hade det men när jag fick ECT, så fick jag först sluta med Mirtazapinet p.g.a. risk för serotonergt syndrom.

Jag har en äldre upplaga av Jan-Otto Ottossons "Psykiatri", innan SSRI hade kommit. Han skriver; I väldigt svåra fall kan man under övervakning kombinera TCA med MAO-hämmare, men att det är riskabelt.