Erfarenheter av Efexor?

Mer
17 år 7 månader sedan #48948 av Mesmerize
Hej jag har just börjat på antidepressiva igen efter 9 månaders paus. Går dock på SNRI:n Efexor nu istället för på Citalopram, som förr, och jag undrar följande:

1. Hur fungerade den för dig?
2. Har du tidigare erfarenheter av citalopram, isf jämför!


Min sista fråga kanske inte någon här kan besvara men jag frågar ändå:

3. Förstör SNRI effekterna på ecstasy precis som SSRI gör? (är ingen missbrukare men vill kunna festa en eller två gånger om året vilket inte går när man tar SSRI eftersom den blockar effeterna)
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #48950 av
Svar från i ämnet Erfarenheter av Efexor?
är du så jävla klantig att du tar ecstasy lär du snart få veta effekterna av det i alla fall...experimentera med hjärnan så kan du komma att bli stamkund både på psyket o här inne på viska
Mer
17 år 7 månader sedan #49258 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Erfarenheter av Efexor?
håller med gäst.
Om du ska fucka upp hjärnan med sån där skit, så experimentera vidare på egen hand. Välkommen till ett fortsatt liv inom psykvården!
Mer
17 år 7 månader sedan #49268 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Erfarenheter av Efexor?
Det är ungefär så här. SSRI och SNRI hämmar båda återupptaget av signalsubstansen Serotonin så att mängden fritt serotonin ökar. Därav den antidepressiva effekten. Grovt förenklat tömmer extacy hjärnan på Serotonin, därav effekten. Det är alltså, som jag hoppas du förstår, inte särskilt smart att använda extacy överhuvudtaget, särskilt inte om det redan finns en obalans i hjärnan. Efexor återställer heller inte mängden Serotonin i sig, utan mängden fritt serotonin, dvs en av hjärnans signalsubstanser. Vet inte riktigt varför du tror att festa = att bränna av hjärnans signalsubstanser???

Det står ju visserligen var och en fritt att med vett och vilja förstöra sin hjärna och sitt psyke. Men varför inte satsa på att ha ett liv istället?
Mer
17 år 7 månader sedan #49299 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Erfarenheter av Efexor?
Om man har schizofreni bör man undvika droger, eftersom de kan utlösa återfall i psykos och därmed göra en sjukare än vad man egentligen är. Ungefär 50 % av de med schizofreni missbrukar så det är ett stort problem egentligen. De som missbrukar har en 3-4 gånger större risk att få återfall i psykos.

Följande info hittade jag om ecstasy:
As with amphetamine, however, widespread use resulted in reports of confusion, anxiety, panic attacks, depression, sleeping difficulties, depersonalisation, derealisation, hallucinations, flashbacks, paranoia, psychosis, tolerance and dependency syndromes, and subsequent addiction to sedatives.
ecstasy.org/info/karl.html