Slut på läkemedlet litium hos leverantören (svt NYHETER)

Mer
4 år 9 månader sedan #1166261 av MsTibbs
Mer
4 år 9 månader sedan #1166264 av Richard
Nu är det inte realistiskt, eftersom det skulle ta för lång tid att få igenom alla tillstånd. Men jag, min syster o min pappa har ett medicinbolag, vilket främst består av uthyrning av medicinsk personal. Men om jag beställer litiumsulfat från t.ex. här: www.sigmaaldrich.com/catalog/product/ald...75?lang=en®ion=SE

Typ 500 g, o skaffar tomma kapslar o fyller de med 42 mg var, så kan man sälja det dyrt till apoteken. Ev. måste det renas, då ≥98.5% kanske inte är tillräckligt för att kallas medicinskt rent.
Mer
4 år 9 månader sedan #1166425 av Admin1
Det verkar som de som gör dospåsarna kan få litium via licens:
Om patienten står på dosförpackade läkemedel bör ordinationen ses över omedelbart. Dosleverantören har för närvarande möjlighet att dispensera licensläkemedlen Litarex depottablett 42mg och Litiumkarbonat 300mg. Observera att även här måste licensmotivering skickas in till Läkemedelsverket via KLAS för att patienten ska kunna få något av dessa läkemedel i sina dospåsar.

Tydligen kan man få risk för abstinens om man slutar med litium och ökad risk för mani.
Mer
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1166426 av Richard
Litium finns förresten i en del batterier. Jag har 8 st specialbatterier med rent litium i. Lägger man litiumet i vatten bildas litiumhydroxid. OBS! Det reagerar nog ganska häftigt, en del kommer kanske ihåg när man la natrium o kalium i vatten, det kan typ explodera. Litium är också en alkalimetall.

Teoretiskt sätt är det enkelt att göra medicin av batterierna.

EDIT: Jag pratade med min pappa, han sa att de kan ta hem det äldre Litarex till apoteken.
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Richard.
Mer
4 år 9 månader sedan #1166451 av Admin1
Psykiatrerna kunde skriva apodos för juli-aug för de som har slut på litium. De har tydligen litium.
Mer
4 år 9 månader sedan #1166459 av memphis
Lithium fungerar lite speciellt i och med att man måste nå rätt blodkoncentration för att den ska ha effekt. För låg koncentration ger inte lägre effekt, utan INGEN effekt alls. För hög koncentration leder till skador på inre organ. Man kan därför inte "trappa ner" i vanlig ordning. Utan lika gärna sluta helt.