Vad är fördelen med injektion av antipsykotika?

Mer
4 år 1 månad sedan #1239010 av sarc
Vet inte, memphis, men min erfarenhet av att gå från Abilify i tablettform (på morgonen) till injektioner var att illamåendet jag hade på morgonen försvann helt. Rastlösheten försvann i princip också. Så är på samma spår som Charlotte.

(Däremot fick jag större problem att sova, men löst sig hyfsat med Propavan iallafall.)
Mer
4 år 1 månad sedan #1239016 av Admin1
IngeF,
Om man inte kommer till vårdcentralen och tar depåinjektionen så vet man att de inte fått läkemedlet. De kan då kontakta personen och det finns marginal för skyddseffekten mot psykos kan vara upp till 6 månader.
Mer
4 år 1 månad sedan #1239023 av IngeF
Men ved pillebruk må man vel ta blodprøve. Jeg skal slutte med nevroleptiske nå. Tillit til psykiatri hadde jeg bare før jeg ble pasient. Som jeg sa til psykiater. Om du vil sikre resultater av ditt arbeid, burde du blitt kardiolog i stedet.
Mer
4 år 1 månad sedan - 4 år 1 månad sedan #1239030 av Nissegossen

sarc skrev: Vet inte, memphis, men min erfarenhet av att gå från Abilify i tablettform (på morgonen) till injektioner var att illamåendet jag hade på morgonen försvann helt. Rastlösheten försvann i princip också. Så är på samma spår som Charlotte.

(Däremot fick jag större problem att sova, men löst sig hyfsat med Propavan iallafall.)


På den Trilafoninjektion som jag haft sedan 1980 har jag frånsett att jag nu har en adekvat, kan säga direkt mycket lägre dos än då. Jag har aldrig haft illamående samt som någon nämnt i tråden, har de mätt medicinen då Trilafon i blodserum halten där. Vilket för mig som ansåg att jag hade biverkningar av för hög halt i blodet. Det provet visade att jag hade rätt då jag påstod att jag var för högt medicinerad och som jag sade, det skall inte jag ha på den här medicinen, jag fick direkt klara besked samt en lägre dos.

Jag hade kommit överens med läkaren jag hade då (överläkare) och behandlande ssk att hon ssk och jag fick lov genom samtal med mig, höja, sänka dosen utan att dra in läkaren, men den gången (Pga förra ssk avliden) så den ssk ville då inte gå med på att sänka min dos som jag föreslog.

Då fick jag omedelbart en läkartid till en ST-läkare då den förra överläkaren hade fått en tjänst som överläkare och chef för slutenvården gbg öster, även innefattande Partille och Sävedalen utanför Göteborgs kommun.

St-läkaren sade vi tar ett blodprov på dig och mäter halten medicin i blodserum där kan vi om du har en halt av medicin som över/understiger terapeutisk dos. Nästa gång ssk kom sade hon det trodde jag inte, du får sänkt dos. Alltså det går att mäta även i tablettform. Jag förespråkar injektioner, men nu i coronakrisen är det klart att jag får min sista injektion av Trilafon idag då det är ändrat från injektion till tabletter pga att jag vill slippa att exponera mig från andra människor då jag klart ligger i riskgrupp pga ålder. Jag rekommenderar injektioner

Sprutskräck, klar fobi, träna bort fobin, KBT är bra på det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
4 år 1 månad sedan #1239050 av wasp
Har inte sprutskräck, men är glad att jag slipper!
Mer
4 år 1 månad sedan #1239089 av memphis
Hellre tar jag injektionen än de förbannade blodproverna jag fick gå på med litium. Tycker blodprover gör mer ont än en spruta.