Antipsykotika, några nya genombrott på medicinfronten?

Mer
3 år 7 månader sedan #1286125 av memphis
Tur man i inte bor i USA. Dåhade man väl inte råd att medicinera. Vi har det bra här i Sverige ändå, att medicinen kostar nästan ingenting.
Mer
3 år 7 månader sedan #1286346 av Admin1
Förr kostade Clozapine i USA 200000 kr per år. En del flög till Grekland och hamstrade Clozapine mycket billigt.
Mer
3 år 7 månader sedan #1286430 av Cosmos

memphis skrev: Tur man i inte bor i USA. Dåhade man väl inte råd att medicinera. Vi har det bra här i Sverige ändå, att medicinen kostar nästan ingenting.


Just det jag menar. USA är ett dassigt land och hurra för oss. I England har man ett enhetspris på under hundralappen för samtliga mediciner. T ex. I en hel del europeiska, England, Tyskland, Spanien t ex betalar man via skattsedeln, alltså ingen egen betalning och det för all vård.

Sverige är ett bra land men har samma problem som USA : att vi är världens bästa land!

Jag bodde ett tag i London på 70-talet och fick se båda sidorna av staden; från Upper Middle class till lower class. Spännande var det!
Mer
3 år 7 månader sedan #1286432 av memphis
Är det inte bättre att ha nästan gratis medicin som i Sverige, än i USA där medicin kan kosta hundratusentals kronor?!!
Mer
3 år 7 månader sedan #1286441 av Zoidar
Hur verkar Samidorfan?

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 7 månader sedan #1286453 av Cosmos
Vi betalar massor av skatt för vård och medicin i Sverige, hur mycket är svårt att säga. Jag råkade faktiskt bli sjuk i USA och travade in.på närmastre drug store för lite råd och medikamenter. Jag var mkt förkyld feber, ont i halsen, hosta. Bakom en bänk stod apotekaren som gav mig råd.

Och ja, priserna för receptfria meds
var betydligt lägre än här. Köpte slemlösare, hostmedicin och asprin febernedsättande. Jag minns att det sistnämnda fick jag ge 80 kr för 250 tabletter!