Kassera medicin

Mer
3 år 6 månader sedan #1288730 av Lejonhjärta
Svar från Lejonhjärta i ämnet Kassera medicin

memphis skrev: Det borde vara pant på medicinen om de verkligen vill ha tillbaka den!


Exakt. Vissa mediciner är ju inköpta för mkt pengar.
Mer
3 år 6 månader sedan #1288731 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kassera medicin

Geta skrev: Min medicin har jag i en skolåda. Man får extra bonuspoäng, när man lämnar in kasserad medicin på apoteket, när man är medlem.



Är medlem har även konto på Apoteksbolaget är betrodd med det. Det man får är för det mesta skönhets kroppsprodukter som är reklam knappast pengar det apoteket mest tjänar pengar på är inte medicin utan allt annat de säljer som inte är receptbelagda produkter

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 6 månader sedan #1288791 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Kassera medicin
När jag hade såna där sjukt starka smärtmediciner.....kommer inte ihåg vad de heter....när jag hade sån grym smärta i min förra stora psykos för 9 år sen. Hade gått med stark smärta i ett år och började få nog. Sökte akut hjälp. Fick dessa smärtmediciner. Den hjälpte. Men sen när jag fick haldol försvann smärtan på ett par veckor. Det var nått fel på hjärnan som gav smärta. Men iallafall, jag hade kvar de starka smärtmedicinerna för ifall om jag skulle få ont igen. Men sen vågade jag inte ha kvar dem längre för om jag skulle vilja ta livet av mig. Det skulle ju vara så lätt om man hade så starka smärtmediciner. Hoppa från en bro eller nåt. Nä fy bubblan jag kände mig otrygg med dem.
Mer
3 år 6 månader sedan #1288865 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kassera medicin

Zoidar skrev: Jag har läst någonstans att en medicin förlorar 10% effekt varje år efter utgångsdatum. Är inte säker på att det stämmer.

Det är när 10 % av läkemedlets tros nedbrytas som hållbarheten utgår, men det finns en tidsgräns också. I praktiken håller läkemedlet mycket längre och försvaret som hade beredskapslager förr gjorde analyser på sina läkemedel och förlängde hållbarheten betydligt. En liten grupp läkemedel kan ha skadliga nedbrytningsprodukter och då blir hållbarheten sämre.