Medicin man inte blir trött av?

Mer
17 år 4 månader sedan #58705 av Suspekt
Finns det ingen neuroleptika som gör att man INTE blir så trött? För nu är det tal om att sätta mig på såna mediciner igen, men jag vägrar äta sånt om det innebär att jag blir sjukligt trött.. jag har tagit Zyprexa i 2 dagar nu och jag hade glömt bort att man blev såhär trött.. det har varit okej förut eftersom jag inte har haft något att sköta men nu har jag ett jobb att sköta, en massa ställen att vara på och dessutom en alldeles ny egen lägenhet att ta hand om - att vara såhär trött går inte för sig. Då går jag hellre utan medicin och lever med dom andar som omger mig. Det kanske inte heller funkar, men då tar jag hellre den risken.
Mer
17 år 4 månader sedan #58706 av frost
en bra medcin är abilify, men det är ett antipsykosium, mne det kankse är samma sak som neuroleptika.


frost som gäst
Mer
17 år 4 månader sedan #58707 av Nissegossen
Antipsykotika är namnet på de nyare medicinerna och neuroleptika är benämningen på de äldre medicin sorterna, rätta mig om jag har fel!

Dessutom vill jag säga till suspekt, att ta din medicin! En sådan här psykos är inte ofalig! Den kan till och med vara livshotande för du vet aldrig riktigt vad du gör när du är i psykotiskt tillstånd!

Försök få Abilify, för den blir man pigg på istället!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 4 månader sedan #58709 av Suspekt
Okej, om man säger såhär då: finns det en medicin som inte orsakar trötthet, viktuppgång eller minskad sexlust?

Helst inte pigghet heller, för jag lider redan utav dålig sömn..

annars får det vara.

nissegossen: jag vill inte kompromissa när det gäller mitt liv. Jag vill kunna leva normalt, trots att jag går på medicin.. jag vill ha min sexlust, jag vill ha normalvikt och jag vill kunna sova normalt och vara vaken normalt så jag kan göra det jag måste göra.
Mer
17 år 4 månader sedan #58720 av Nissegossen
Ok! Abilify gav mig sexlusten åter, samt att jag inte gick upp i vikt! Jag blev pigg på den, men det är induviduellt!

Det är den bästa antipsykotika jag testat!

Du kan aldrig leva ett "normalt" liv så länge du har symtom på sjukdomen! Men, det är ditt liv! Du gör med det som du behagar, jag ville bara tipsa dig! Var rädd om dig!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 4 månader sedan #58774 av Admin1
I början av behandlingen med Zyprexa brukar man vara tröttare och sedan avtar tröttheten ofta. Abilify är nog ett bra alternativ om du vill undvika trötthet. Bland gamla antipsykotika brukar inte Fluanxol ge trötthet och det har också effekt mot depression.