psykiska biverkningar

  • tatto
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #4866 av tatto
psykiska biverkningar skapades av tatto
det är inte många som tänker på det att man kan få psykiska biverkningar av vissa medeciner oftast när nån inte tål en viss medecin och man gå runt och tro att man har en psykos oftast är det dom gamla medecinerna som kan ge det sprutor alla kanske inte får det men det är en viktig sak att tänka på överlakarna känner till detta man kan bli psykotisk av vissa medeciner är det någon som känner igen sig jag fick psykotiska biverkningar det gick över när jag slutade med medecinen och fick en annan dessa biverkningar är allvarlga och kan leda till självmord
Mer
19 år 6 månader sedan #4877 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykiska biverkningar
Det stämmer att en del läkemedel kan ge psykos som biverkan, även om det inte är så vanligt. I boken "Surviving schizophrenia" fanns en lista över läkemedel, som hos en liten del kan framkalla psykos.

Jag vet en del som får Citalopram och som läser i FASS och blir oroliga över att det kan framkalla psykos. Men tar man antipsykotika också så är man skyddad mot det, men samtidigt skall man nog vara vaksam om man skulle börja må sämre och bli psykotisk när man tar sådana läkemedel.

Farligast på att framkalla psykos är nog alkohol och droger. Innan man ställer en schizofrenidiagnos måste man utesluta att alkoholmissbruk eller droger framkallat psykosen.
Mer
19 år 6 månader sedan #4897 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet psykiska biverkningar
ja, det är underligt när läkemedel kan ha en biverkning som är just det läkemedlet tas för.
Som sömntabletter som kan ge sömnsvårigheter och anti-depressiva som kan ge depression...
:väggen :väggen :väggen