Läkemedel mot kognitiv nedsättning finns redan

Mer
16 år 9 månader sedan #83451 av stefan
Min läkare är på semester och jag kommer meddla henne om att jag testat piracetam. Vet inte vad det innebär ang. hur dom tolkar det till hösten kommande slutliga testet i den kliniska prövningen.

Fick 40 timmar kognitiv träning vilket hjälpte mig en hel del och nu prioriterar jag mig själv för att ytterligare öka chansen att klara av kommande praktik ev redan till hösten.

Har oberoende av om fortsatta tolkningar av min kognitiva förmåga försvårats i alla fall bidragit en del till ökad kunskap om effekten av nkr träning.

Kommer att följa upp denna tråd och berätta om effekten av piracetam avtar med tiden. Enligt de uppgifter jag fått skall dock effekten vara som störst först efter 14 dagar. Hoppas att det stämmer också för mig, men är medveten om att effekten av mediciner kan skilja sig mellan olika individer.

Tror att piracetam inte anses ha någon effekt på rösttankar, men har flera dagar i rad klarat av att läsa koncentrerat flera timmar i sträck utan att höra något och detta trots att den för studien nödvändiga övergången till seroquel från risperdal inverkat negativt på detta symptom. Piracetam är ingen mirakelmedicin men hittills är jag nöjd med effekten och jag har inte märkt av några biverkningar.
Mer
16 år 8 månader sedan #85890 av stefan
Effekten tycks hålla i sig och hittills inga nämnvärda biverkningar...
Mer
16 år 8 månader sedan #85922 av aspie
Jätteintressant! ADHD-medicinen metylfenidat fungerar också jättebra mot kognitiv nedsättning, men det kan användas bara av människor som har ovanligt låga dopaminnivåer (som har förorsakat nedsättningen).

- Aspie
Mer
16 år 8 månader sedan #85924 av Geta
Om intelligensen minskar när dopaminet sjunker så är det inte konstigt
om schizofrena personer som medicinerat tidigare haft kognitva svårigheter.
Gamla tiders neuroleptika var bara inställd på att motverka positiva
symtom och därmed blockera dopamin.
Medicinen snarare ökade negativa symtom än förhindrade dem.
Neuroleptikan var inte till för patientens bästa utan framförallt för
att hålla denne i schack så att omgivningen fick det lugnt och skönt.
Mer
16 år 8 månader sedan #85927 av aspie
Vid låga dopaminnivåer sjunker inte primärintelligensen, men exekutiva funktioner, närminne och koncentrationsförmåga blir sämre.