abilify - ångest

Mer
17 år 2 månader sedan #67585 av panik
abilify - ångest skapades av panik
Hej,
Jag har varit borta ett tag, men har inte glömt er.

För ett år sedan började jag med Abilify, samtidigt som jag åt (och äter idag) Leponex. Började med Abilify för att gå ner i vikt. Vad jag inte märkte då var att jag fick ångestattacker som kom allt tätare och med en enorm kraft. Ångesten kunde hålla i sig i 3 timmar, trots att jag då fått Stesolid som jag tog. Nu på senare tid har jag fått Sobril utskrivet.
Jag blev mycket stressad av denna ångest och var rädd att jag skulle få den, så då utvecklade jag en förväntansångest.
Efter att ha pratat med en kompis så kom vi fram till att det nog var så att Abilfyn bidrog till min ångest. Jag talade med läkare och har nu för 3 veckor sedan dragit ner Abilify dosen från 15 mg till 5 mg. Jag har under den här tiden bara haft ångest en gång, och det var under tiden då jag höll på att minska dosen.
Jag är så lättad! Äntligen kan jag börja leva normalt igen med mindre oro och ångest. Dock har jag kvar tvångstankarna (trots Zoloft).

Jag ville bara berätta det och undrar om någon här har en liknande situtation med Abilify?

Kram gott folk! <3
Mer
17 år 2 månader sedan #67594 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet abilify - ångest
Tack för din berättelse! Den var intressant.

Jag har en liknande erfarenhet av Risperdal. En gång när jag var på psykakuten fick jag med mig en påse Risperdal hem. De gav mig en fruktansvärd ångest, så jag blev rasande på läkaren som skrivit ut dem.

I efterhand har jag funderat varför jag fick sån ångest. Tror det var att hjärnan började arbeta annorlunda och då kände jag ångesten jag egentligen hade men inte hade känt tidigare. Tabletten gjorde mig mindre splittrad som människa och då kom känslor jag undertryckt. Det är vad jag tror idag.

Nu tror jag inte man ska jämföra Risperdal och Abilify rakt av. Det blir nog som att jämföra äpplen och päron. Det enda vi kan vara överens om är att ångest är något fruktansvärt.

Prata inte med hat i munnen!