Haldol

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
17 år 1 månad sedan #72395 av Fantasio
Haldol skapades av Fantasio
Jag har en kompis med psykiska problem, bland annat ångest och depression. Han har berättat för mig att han tar Haldol, men aldrig sagt varför. Om han hade lidit av schizofreni hade han hört till psykosenheten precis som jag. Han nämnde iofs en gång att han såg spindlar, men har så vitt jag vet aldrig haft en psykos. Han är otvivelaktigt sjuk, men varför får han Haldol?
Mer
17 år 1 månad sedan #72396 av almost distubed
Svar från almost distubed i ämnet Haldol
därom tvistar de lärde
Mer
17 år 1 månad sedan #72401 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Haldol
Ibland ger man personer Haldol även om de inte är psykotiska.
Jag har behandlats med haldol i lägre doser pga viss paranoia.
Detta var innan jag insjuknade i psykos och i journalen står det att jag inte uppvisar tecken på psykos, MEN att jag har en möjlig paranoid personlighetsstörning.
Mer
17 år 1 månad sedan #72418 av Abba
Svar från Abba i ämnet Haldol
Jag käkar Haldol. Har depression o ångest, ingen psykos. Men schizoid personlighetsstörning.
Mer
17 år 1 månad sedan #72424 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Vid psykotiska depressioner och vid bipolär sjukdom kan man få antipsykotika också, men då brukar det finnas perioder med psykos. Aspergers kan också få antipsykotika mot kortvariga psykotiska besvär vid stress. Utvecklingstörda kan få antipsykotika också när de är utagerade. De flesta som får antipsykotika får nog det mot psykotiska symptom. Ibland förekommer det att schizoid personlighetsstörning behandlas med antipsykotika, men då förekommer ingen psykos utan de är de schizoida symptomen som man är ute efter att behandla.
Mer
17 år 1 månad sedan #72460 av One
Svar från One i ämnet Haldol
Jag har Trilafon (låg dos) mot paranoia. Dock är det bara i ett gränsland till psykos. Har bara haft hallucinationer vid insomning och när jag har varit väldigt trött. Men som sagt, ändå, svår paranoia. Vilket jag är befriad f rån med Trilafon. Blir sämre så fort jag slutar.
För övrigt så är ju paranoia en ångestgrej. Det är ett sätt för psyket att hantera svår ångest helt enkelt. Man skjuter över det utanför sig själv. Men psykosmedicin kan hjälpa även icke-psykotiska, om man nu tål den vill säga.