Biverkningar av Aurorix

  • tjej_med_autism
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 11 månader sedan #78094 av tjej_med_autism
Biverkningar av Aurorix skapades av tjej_med_autism
Är det någon som har erfarenhet utav att de fått minskad aptit utav Aurorix eller har någon hört talas om att man kan få det?
Mer
16 år 11 månader sedan #78100 av iatros
Svar från iatros i ämnet Biverkningar av Aurorix
Visst kan man få det. Det är inte vanligt men aptiten brukar komma tillbaka. Illamående är ju en rätt vanlig biverkning som kan göra att vissa upplever sämre aptit, men det ger med sig efter några veckors behandling.

Får jag vara nyfiken och fråga varför du får Aurorix?
Mer
16 år 11 månader sedan #78118 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Biverkningar av Aurorix
Jag har prövat Aurorix ett tag, men märkte inte någon ändrad aptit. Jag sov dock mycket bättre av det. Nackdelen med preparatet var att jag tyckte att jag fick lätt paranoia av det, så jag slutade med det.
Mer
16 år 11 månader sedan #78138 av aspie
Svar från aspie i ämnet Biverkningar av Aurorix
Innan jag fick en riktig ADHD-medicinering för några år sedan, prövade jag olika antidepressiva mot min uppmärksamhetsstörning. De flesta gjorde mina ADHD-symptom bara värre. Aurorix var ett positivt undantag, det till och med hjälpte lite, men det är dock inte ens nära till så bra som metylfenidat. Om någon vän med ADHD har haft det svårt att få riktig ADHD-medicin utskriven, har jag tipsat att be om Aurorix som "andra bästa" substitut.
Mer
16 år 11 månader sedan #78142 av iatros
Svar från iatros i ämnet Biverkningar av Aurorix
aspie,

Intressant. Du har inte provat Edronax eller Strattera?
Mer
16 år 11 månader sedan #78198 av aspie
Svar från aspie i ämnet Biverkningar av Aurorix
Edronax har jag prövat. Jag tyckte att den hade ingen effekt alls, men å andra sidan blev man inte roddig och sjuk och av den som av de flesta övriga antidepressiva. Den är en rätt vanlig medicin som personer med ADHD får, inte minst därför att den har inga interaktioner med ADHD-mediciner. Men att använda Edronax ensam, utan metylfenidat går inte. Edronax brukar vara bättre tolererad än de övriga SSRI:s och SNRI:s pga av att den inte är så stark serotoninagonist som de andra. Serotonin verkar vara den största boven, den ger bl.a. pinsamma sexuella biverkningar (anorgasmia etc.). De flesta personer med ADHD lider inte av serotoninunderskott. Dock finns det några som har kunnat använda Effeksor.

Jag har blivit bjuden på Strattera av min läkare, men den har jag hittills undvikit pga den höga prisen. Kanske kommer jag i något skede att pröva den eftersom jag har ätit metylfenidat så länge att det skulle kanske vara hälsosamt att byta, inte därför att det skulle vara något fel på medicinen, men jag skulle tro att olika mediciner belastar kroppen på olika sätt, och då skulle det vara bra med omväxling. En ADHD-medicin som jag också intresserar mig för är Modafidal(andra produktnamn: Provigil).

- aspie