Vad är bäst mot fingervärk?

Mer
16 år 9 månader sedan #82365 av aspie
Flyttningen är lyckligtvis över men fingrarna värker, jag har ätit värkmedicin för deras skull. Fingrarna? Jag är rätt duktig att lyfta och bära bördor, men glömde bort att mina fingrar inte tål lika mycket som armmuskler. Rätt lyftteknik kan jag också, har lyckligtvis inga problem t ex med ryggen. Men jag borde ha använt likadana fingerskydd som tyngdlyftare har. Nu är det ett helvete med fingrarna, de påminner mig alltid när senaste Burana slutar verka. Tänkte gå till apoteket att köpa liniment eller vad det nu finns för sportsalva.

- aspie
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 9 månader sedan #82366 av Jocke
Tror inte zonsalva hjälper mot smärta, bara mot inflammationer?

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 9 månader sedan #82368 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är bäst mot fingervärk?
I en broschyr från apoteket står det att det kan hjälpa att lägga värme eller kyla på en smärtande led eller muskel.
En sådan där kudde med innehåll som det går att värma i micro skulle eventuellt vara till hjälp.
När jag jobbade inom arbetsterapi och träffade reumatiker så fick de träna i varm sand eller med en särskild deg.
Det är också viktigt med vila för kroppen och lederna.
Nu kanske du inte alls har problem med lederna utan att det bara är naturlig överansträngning.
Mer
16 år 9 månader sedan #82376 av Isa-Alise
Ta en lång ren strumpa, och fyll den med ris, knyt om så att riset inte trillar ut. Lägg den i micron och micra 45 sekunder till 1,5 minuter: riset ska bli varmt, men inte så det bränns. Håll fingrarna mot den ljumma risstrumpan, det kan hjälpa mot värken...

Jag använder risstrumpa mot värk i axlarna och för ledvärk... det värmer skönt...
Mer
16 år 9 månader sedan #82387 av Admin1
Det finns moderna smärtstillande salvor på apoteken, som kanske kan fungera mot dina fingersmärtor. Jag har inte prövat dem själv, men hört talas om dem. De är nog bättre än liniment odyl.
Mer
16 år 9 månader sedan #82388 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är bäst mot fingervärk?
Den mesta värken går bort av sig själv utan några medikamenter.
Värken försvinner inte fortare för att man tar medicin.