bi polar

  • tegretol
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91739 av tegretol
bi polar skapades av tegretol
Min mamma har ätit litium i många år men nu vill läkarna att hon ska byta till tegretol på grund av att hon ständigt är lös i magen. Då ska sägas att hon var väldig sjuk i många år tills hon fick lithium. Hon har ätit litium nu i ca 20 år och varit "frisk"" Någon som vet om tegretol är bra för Bi polar?

Tegretol är väl för epilepsi? Har läst någonstans att epileptiker aldrig får bi polar är det sant?
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91759 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet bi polar
Vad är enligt dig skillnaden på bipolaritet och schizofreni?
  • /Sofie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91761 av /Sofie
Svar från /Sofie i ämnet bi polar
Förstår att du är bekymmrad för din mor...
Speciellt om hon nu klarat sig väl på Litium i så många år.
Det är nog ganska vanligt att man kan bli lös i magen. Det finns ingen möjlighet att lägga om kosten? Ris och potatis och andra spannmål brukar väl göra avföringen litet hårdare? Man kan dra ned på frukt, speciellt undvika frukt till eller i måltiderna, bara som mellanmål. Kaffe i stora mängder gör avföringen rinnig, medan te tvärtom gör den fastare.

Jag har ätit Litium i 5 år. Förra året råkade jag ut för en "nybörjare" som kom när min gamla läkare hade slutat. Hon lät mig byta alla mediciner tvärt av. Det är allmänt känt att snabb utsättning av Litium kan få väldigt negativa konsekvenser, en del tar livet av sig.

Det är viktigt att i så fall kräva en långsam nedtrappning av Litium.

Om din mor är litet äldre borde man överväga att även väldigt låga doser av Litium har god effekt.

Tala med din mors läkare.

/Sofie
Mer
16 år 7 månader sedan #91764 av Coconut
Svar från Coconut i ämnet bi polar
Tegretol är både ett antiepileptiskt och stämningsstabiliserande läkemedel. Många antiepileptiska läkemedel har även stämningsstabiliserande effekt så det är egentligen inget konstigt med det.
Huruvida din mamma kommer att svara bra på tegretol vet man inte förrän man provat. Själv använder jag lamictal.

/Coconut