fluoxetine med zeldox

  • vilsen
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91753 av vilsen
fluoxetine med zeldox skapades av vilsen
Tycker ialla fall att det är så konstigt att jag ätit zeldox 60mg i över 1 år och haft fluoxetine 10mg antidepp.man höjer dosen och jag undrar åter vad tusan hände på 1månad när kroppen slås ut med 13 tim kräkning och ofrivilliga rörelser som följd ,var tvungen att på egen hand sluta med fluoxetinet. sen helt plötsligt passade inte zeldox utan jag fick värsta biverkningarna.Det brände i hela huvudet i ansiktet och tungan fladdrar fortfarande.mycet svårt att hålla huvudet på plats.få se vad neurologen säger.60mg och 20 mg blir 80mg,för hög dos för en biverkningskänslig tjej.tog 2 mån innan nån brydde sig om mig.och man skall lita på sin psykosmottagning.vad har hänt i hjärnan.har pratat med apoteket och 1 år med zeldox är långvarig behandling.har läst att man kan följa neuroleptika med blodprover för att hitta sin dos.ätit abilify över ett halvår först en låg dos 10mg hur kunde man ge mig 60 mg zeldox utan att jag var psykotisk.haft ett anfall2005 i samband med min mormors död.kanske varit prepsykotisk2004.en som lider.undrar om jag får symtom igen hur skall nästa kur sätta sig.fått risperdal 1 mg
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91754 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet fluoxetine med zeldox
Är både känslan och siffran konstiga?
Mer
16 år 7 månader sedan #91769 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet fluoxetine med zeldox
Jag har kontrollerat i FASS och det skall gå normalt att kombinera Zeldox och Fluoxetin, MEN i ett fåtal fall har serotoninergt syndrom rapporterats när man kombinerat Zeldox med sådana antidepressiva. Så här står det i FASS:

Serotonerga läkemedel

Ett fåtal fall av serotonergt syndrom har rapporterats i samband med terapeutisk användning av ziprasidon i kombination med andra serotonerga läkemedel som SSRI (se avsnitt 5.1). Symtomen på serotonergt syndrom kan omfatta förvirring, agitation, feber, svettningar, ataxi, hyperreflexi, myokloni och diarré.

Ett år räknas nog inte som direkt långvarig läkemedelsbehandling utan när man talar om tardiv dyskinesi så tänker man nog mer på 10-20 år. Därför finns det inte tillräckligt med säkerhetsdata för preparat typ Zeldox, eftersom de har funnits betydligt kortare tid på marknaden. Risken för tardiv dyskinesi är också mindre för unga personer, men kraftigt förhöjd för äldre.

Det skall bli spännande att höra vad neurologen säger om dina besvär. När skall du dit?