Hur verkar Pargitan?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #91987 av
Hur verkar Pargitan? skapades av
Undrar lite.. kan Pargitan slå ut de positiva effekterna av antipsykotika?
Mer
16 år 6 månader sedan #92593 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur verkar Pargitan?
Pargitan användes mycket förr mot extrapyramidala biverkningar av antipsykotika, som då användes i mycket högre doser med större biverkningsrisk. Pargitan har alltså samma användning som Akineton och liknar detta preparat också. Det har en antikolinerg effekt. Idag används inte Pargitan så ofta, eftersom de flesta får nya antipsykotika med låg risk för extrapyramidala biverkningar. Jag har aldrig läst att Pargitan skulle minska effekten av antipsykotika på positiva symptom. Har du märkt att den har en sådan effekt?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #92748 av
Svar från i ämnet Hur verkar Pargitan?
Okej, tack. Nja, jag blev lite osäker då jag blev väldigt klar i huvudet i början av medecineringen med Pargitan.. kände inte av antipsykotikan alls.

Började sedan att ta Pargitanet då och då för att få ut en kickeffekt av det :/, då resistansen höjdes ganska fort när jag tog det hela tiden. Men efter en period blev det ändå en märklig snurr på det, blev trög och helt enkelt korkad när jag väl tog det. Väldigt konstigt. Har dock slutat med Pargitan helt nu.
Mer
16 år 6 månader sedan #92789 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur verkar Pargitan?
Pargitan har antikolinerg effekt och kan därför ge antikolinerga biverkningar, som muntorrhet och dimsyn. Det kan också tillfälligt försämra minnet och också utlösa förvirringstillstånd.