Neuroleptika och fysisk träning

Mer
19 år 5 månader sedan #6503 av Moonlight
Jag har undrat över en sak. Jag vill nu börja träna, men jag är rädd för att träna medans jag har Zeldox medicin. Har sett att den kan orskaka hjärtrytmier eller nåt sånt, och sen har jag läst att neuroleptika kan ge ökad puls osv. Jag är osäker om jag kan börja träna, tror att jag ska få för snabb puls vid träningen att jag kollapsar/dör. Finns det någon här som tränar under neuroleptika-behandling eller vet något om det här?
Mer
19 år 5 månader sedan #6516 av Isa-Alise
Promenader är skönt...
Mer
19 år 5 månader sedan #6527 av Nissegossen
Jag vaknar alltid, nåja nästan alltid tidigt på morgonen. Så vid sex tiden på morgonen tar jag cykelhjälmen och sätter mig på cykeln och cyklar några hållplatser med bussen och hämtar tidningen Metro som är gratis. Sedan tar jag 35 ex och cyklar hem igen. Jag delar sedan ut dem i området där jag bor, till de som är gamla och handikappade och knappt kommer utanför dörren. De har i allmänhet ingen annan morgontidning eftersom en prenumeration kostar för mycket.

Detta gör jag utan något som helst ersättningskrav från min sida.
Det har hänt att en man som varit bagare i hela sitt liv hänger en påse på handtaget till sin dörr och har skrivit till Nisse på den. Han är 94 år och bakar fortfarande sitt eget bröd. Det säger man inte nej till!

Detta gör, att jag först cyklar, får motion genom att jag då också springer upp och ned för trappor, så trots mina år håller jag mig i någorlunda god konditon och som läkaren på vårdcentralen sade till mig sist; vad vig du är.

Detta med tidningen, är också bra för grannsämjan.....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #6532 av Moonlight
Jag kanske ska byta från zeldox till abilify eller seroquel, jag ska prata med min läkare om det. Jag har blivit lite nojig för min medicin, fast jag kanske inte borde. Bästa vore om man kunde vara utan, men det kan man ju inte så vad har jag för val? Jag vill inte ta neuroleptika, men jag blir ju så konstig utan.
Mer
19 år 5 månader sedan #6557 av Admin1
Zeldox kan förlänga hjärtats QTc-tid, men Mallorol som kommer att försvinna vid årskiftet var ännu värre på den punkten. Risperdal kan också förlänga QTc-tiden. Om QTc-tiden förlängs med mer än 500 ms skall man inte använda Zeldox, men det verkar vara få som drabbas av det 0,1 %. QTc-tiden mäts via EKG. Risken med Zeldox är nog om man kombinerar den med andra läkemedel, som också förlänger QTc-tiden. Det är flera hundratusen som fått Zeldox, men det har inte inträffat något dödsfall p.g.a hjärtat.

Jag tittade i FASS-texten för Zeldox och de skrev ingenting om försiktighet vid fysisk träning. På Internet har jag sett varningar för alla antipsykotika och för fysisk träning som kan ge mycket värmeutveckling i kroppen. Antipsykotika kan störa värmeregleringen tydligen och det är därför man skall vara försiktig. Vet inte hur relevant det är dock.

Nissegossen,

Väldigt bra att dela ut tidningen Metro till behövande grannar. Du är väldigt snäll och omtänksam.
Mer
19 år 5 månader sedan #6562 av Moonlight
Tack för svaret.