Neuroleptika och fysisk träning

  • Exon
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6869 av Exon
Svar från Exon i ämnet Neuroleptika och fysisk träning
Admin1 så du tror att de kommer sluta sälja Zeldox i framtiden eller?
Mer
19 år 5 månader sedan #6871 av Admin1
Jag tror att Zeldox kommer att finnas kvar länge. Det används idag, som alternativ vid stor viktökning av andra antipsykotika och det har mindre viktökning än Abilify. Jag tror nog att en halv miljon har prövat på Zeldox i hela världen och inget fall av hjärtdöd finns rapporterat. Men när andra nya antipsykotika utan viktökning och effekt på QTc-tiden finns kommer nog användningen att minska, men säkert inte att upphöra eftersom en del psykiatriker är vana vid att använda det.
Mer
19 år 4 månader sedan #7418 av ninni
Vad är QTc-tid? Jag har inte orkat läsa igenom alla inläggen och jag har kanske missat en förklaring? Kanske någon snäll själ som voll förklara!!??

Ninni :!:
Mer
19 år 4 månader sedan #7427 av Admin1
Vid EKG då man sätter på elektroder på bröstet kan man mäta den elektriska aktiviteten när hjärtat slår på en kurva. QT-tiden får man fram ur diagrammet, men QTc-tiden tar också hänsyn till hur många slag per minut som hjärtat slår. Om QTc-tiden är kraftigt förlängd ökar risken för ojämn hjärtverksamhet. Det kan visa sig genom yrsel, svimningar och oregelbunden hjärtverksamhet