Risker med Haldol?

Mer
19 år 5 månader sedan #6662 av bara_på_låtsas
Nån som kan dela med sig lite fakta om Haldol? Min läkare vill sätta mig på det nu, av någon mystisk anledning.
Mer
19 år 5 månader sedan #6664 av mang3
Svar från mang3 i ämnet biverkningar
Hmm.. risker vet jag inte mycket om, men jag kan dela med mig av de biverkningarna jag upplevde. När jag blev behandlad med haldol blev jag ofta torr i munnen och stel i käkarna. I början, innan jag hade vant mig, blev jag också ofta väldigt trött. Jag vet inte om det hade med medicinen eller psykosen att göra, men mina vänner uppfattade mig under en period som väldigt frånvarande och likgiltig.
Mer
19 år 5 månader sedan #6670 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Risker med Haldol?
Haldol är ett gammalt preparat från 50-60-talet. Det är nog det av de gamla preparaten som används mest idag. Det blockerar dopaminreceptorerna väldigt starkt, vilket ökar risken för extrapyramidala biverkningar om man ger lite högre doser. Idag rekommenderas det i dosen 2-4 mg/dag, men förr gav man ofta 10-20 mg/dag ganska ofta.

Socialstyrelsen rekommenderar nya antipsykotika till nyinsjuknade, eftersom de anses bättre då. Seroquel verkar ge minst risk för extrapyramidala biverkningar, men man kan bli trött av den. Risperdal ger nästan ingen ökad risk för diabetes,
men påverkar prolaktinnivåerna istället. De nya preparaten verkar också minska aggressivitet vilket är positivt.
Mer
19 år 5 månader sedan #6671 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Risker med Haldol?
Mot biverkningar av antipsykotika av gammal sort, som ger extra pyramidala biverkningar, finns en gammal medicin. Den har jag haft sedan 1974 och heter Akineton, det finns också Disipal, verkningarna av den tyckte jag inte om. Jag fick också pröva Cogentin men den tyckte jag inte fungerade alls. Som med all medicin har dessa mediciner sina biverkningar.

Akineton verkar muskel avslappnande och är bland annat bra mot myrkrypningar, och muskelstelhet som man kan ha i början av medicineringen med antipsykotika. En tablett verkar på en timme. Den finns också som injektionsvätska vilket i extrema fall ges på sjukhus, och förbättringen kommer omedelbart, då skall man genast avbryta injektionen
Utan hjälp kommer myrkrypningar att sitta i länge, jag har för mig att jag hade detta och muskelstelhet samt spring i bena, över halvt till ett helt år.

Detta går dock över med tiden.

Överdoserar du Akineton kan du faktiskt få en Akinetonpsykos samt att du pratar väldigt trasigt. Det påverkar närminnet så du kan påbörja en mening, men inte veta hur du skall avsluta den för att du har glömt vad det var du skulle säga.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #6674 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Risker med Haldol?
Om du blir väldigt rastlös och får svårt att sitta still av Haldol så kan det vara bättre med ett nyare preparat typ Risperdal, Seroquel, Zyprexa, eller liknande... Haldol är effektivt... du kan ju alltid pröva det... och fungerar det inte bra så byt...
Mer
19 år 5 månader sedan #6675 av erco
Svar från erco i ämnet Risker med Haldol?
Har använt haldol. väldiga myrkrypningar och jag fick en konstig biverkning av att saker falt över mig. t.ex när jag var ute och promenerade fick jag för mig att husen ramlade över mig. Sa det till läkaren och han sa att det var en biverkning och bytte preparat.

Angående detta!

Nissegossen skrev: Överdoserar du Akineton kan du faktiskt få en Akinetonpsykos samt att du pratar väldigt trasigt. Det påverkar närminnet så du kan påbörja en mening, men inte veta hur du skall avsluta den för att du har glömt vad det var du skulle säga.

Har facktiskt prövt det några gånger och det är inget att rekomendera.
Fick hallisar och tappade minnet i många timmar..