Till Anders Milton

Mer
20 år 4 månader sedan #357 av Admin1
Idag intervjuades regeringens psykiatrisamordnare Anders Milton i DN. Följande framkom vad som kan komma:
1. En ny tvångslag för de som missköter sin medicinering
2. Ett skyddsnät efter frigivningen för psykiskt sjuka brottslingar, som dömts till fängelse.
3. Psykiatrin har för lite resurser och sängplatserna för få - 5500 jfr med 30000 1970.
4. Förbättrad öppenvård med bostad, kontakt och sysselsättning
5. Gemensamma nämnder för kommun och landsting med gemensam budget för psykvård
6. Inget är bestämt ännu utan han lyssnar på synpunkter.
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp ? ... nderType=6

Mina synpunkter:

En sak som missas med schizofreni är att försämringen och funktionsnedsättningen drabbar inte alla och inträffar oftast de 2-5 första åren efter insjuknandet. Sedan inträffar en långsam förbättring för de flesta och särskilt i 40-60 års åldern. Idealet vore att minska antalet, som försämras de 2-5 första åren för att slippa behöva vårda funktionsnedsättningen i 20-40 års tid som idag med de stora problem och även våldsrisker detta skapar. Bättre vårda i 2-5 år än i 20-40 år!

Viktigast är därför att förbättra vården för nyinsjuknade enligt Socialstyrelsens kunskapsöversikt med bl.a. krissamtal, atypiska antipsykotika, kognitiv beteendeterapi, patientutbildning, socialträning och arbetsterapi dvs arbete. Inför ett tvång för landstingen och en vårdgaranti för de nyinsjuknade med skadestånd till dem om inte landstingen givit all behandling som ger effekt.

Förslagen berör inte alls att dagens schizofrenivård är suboptimal och att behandlingar med god vetenskapligt bevisad effekt inte ges t.ex. kognitiv beteendeterapi, som har lika bra effekt, som medicinering. Ett medicineringstvång för patienten måste balanseras med ett behandlingstvång för vården dvs att ge all effektiv behandling med effekt.

Bostad och sysselsättning. Sysselsättningen bör ske genom supported employment, som ger ökad chans till riktiga arbeten. Landsting och kommuner, som är stora arbetsgivare bör kunna erbjuda arbeten för många. Alla jag känner med schizofreni har arbetat och det har haft en väldigt stor minskning på konsumtionen av sjukvård för dem p.g.a det. T.ex. så finns det studier att sysselsättning kan minska sjukvårdskonsumtionen med c:a 80 %. Antipsykotika minskar risken för återfall i psykos ungefär lika mycket.

Det är inte säkert att detta kostar så mycket, eftersom det kan minska vårdbehovet.

Vad har ni andra för synpukter till Anders Milton? Han borde nog besöka denna sajt då och då gissar jag.

Admin
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #358 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Till Anders Milton
Jag vill börja med att citera en professor i psykiatri, Szasz. The fact that atomic energy is used in warfare does not make international conflicts problems in physics; likewise, the fact that the brain is used in human behavior does not make moral and personal conflicts problems in medicin. På svenska blir det "Det faktum att atom energi används vid krigföring medför inte att internationella konflikter blir till problem inom fysiken; likaledes, det faktum att hjärnan används till att framkalla mänskligt bettende medför inte att moraliska och inre/personliga konflikter blir till problem inom läkarvetenskapen.

Vad jag försöker säga är att psykiatrin bör skrotas. Ansvaret för psykiskt avvikande individer bör flyttas över till dom som utbildats i mänskligt beteende, dvs psykologerna. Psykiatriker skall alltså underställas psykologer och huvudsakligen syssla med det dom är duktiga på, dvs skriva ut recept då psykologen anser så befogat.

Jag kan meddela att jag skrev ett e-brev till samtliga riksdagsledamöter där jag lade med länken till Szasz artikel angående tvång inom vården.

Jag skulle vilja se en vetenskaplig studie som visar på skillnaden mellan att få medicin och att vara utan. Blir det mer våldsbrott? Vilken grupp mår känslomässigt bäst?
Mer
20 år 4 månader sedan #360 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Till Anders Milton
Det ligger i något vad du säger, Per-Erik att medicinen varit kanske för angelägen att lösa alla problem i samhället utan att de haft verktygen för att göra det. I längden håller det inte för allmänheten märker att det inte fungerar och till slut märker de själva också att det är så.

Vad gäller schizofreni, så är det svårt att undvara läkare i diagnosen, eftersom kroppsliga sjukdomar kan framkalla schizofrenisymptom. Schizofrenidiagnosen kan först ske när kroppsliga sjukdomar som kan ge schizofreni har uteslutits. Förr led 5-10 % av de med diagnosen schizofreni av kroppsliga sjukdomar egentligen t.ex. epilepsi.

Ett problem finns med Sveriges psykologer. De har fel utbildning dvs psykodynamisk inriktning, som saknar bevisad effekt vid schizofreni och andra psykiska besvär. Anders Milton måste nog se till att de psykologer som kan kognitiv beteendeterapi ökar från dagens 3 % till 40 %, som i USA. Först när psykologerna kan kognitiv beteendeterapi kan de göra nytta vid schizofreni.

En bra pryl vore också om han kunde se till att det gavs ut en självhjälpsbok om schizofreni med kognitiv beteendeterapi samt att det fanns kognitiv beteendeterapibehandling att få via Internet för de som bor i glesbygden.

Om det är skriande brist på psykiatriker, så skulle man i glesbygd och på bristorter kunna utbilda psykologer i läkemedelsbehandling. Detta finns i vissa delar av USA psykologer som kan skriva ut antipsykotika och andra psykofarmaka.

Väldigt intressant brevet du skickade till riksdagsledamöterna. Det är bra att propagera. För få är aktiva egentligen, därför händer det bara våldsdåd. Kan du posta brevet här i forumet separat med t.ex. rubriken Brev till riksdagens ledamöter?

Såg du Professor Levander i TV igår? Jag tror att folk börjar inse att det inte är så stort problem egentligen. 12000 fångar finns det, som sitter i snitt 8 månader. Rättpsykiatriska vården har 200 patienter med mycket längre vårdtid.

Förresten Per-Erik. Intervjun med uppfinnaren Drugge blev en stor succe. Jag tänker därför främst intervjua de verkliga experterna på sjukdomarna dvs oss själva. Är du intresserad att ställa upp på en intervju?

Admin
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #363 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Till Anders Milton
1950 belönades upptäckten av lobotomi med Nobel priset. Trettio år senare måste staten betala skadestånd till dom som genomgick operationen. Psykiatin är i ett skriande behov av att finna en fysisk defekt för schizofreni. Nu har man hoppat på tåget med medicinering. Detta görs för om inte schizofreni har en fysiologisk förklaring så är psykiatriker bara kvacksalvare.

Som jag ser det är psykiatriker inget annat än en form av social kontrol, begärd och betald av staten.

Jag kan ställa upp på en intervju om du lovar att publicera hela intervjun och inte bara delar. E-post: <!-- e --><a href="mailto:yge389p@tninet.se]yge389p@tninet.se[/url]<!-- e -->
Mer
20 år 3 månader sedan #369 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Till Anders Milton
Hej!

Bra att du ställer upp. Det finns ju många, som är negativa till psykiatrin, så det är utmärkt med en sådan intervju. Jag tänkte också fråga om din inställning till nya behandlingar, våldsdåden och om din hund. Har du några bildfiler på dig själv och hunden som vi kunde visa i Galleriet. Det kan göra att fler läser intervjun. Jag tror den kommer att få många läsare.

Admin
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #371 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Till Anders Milton
Visst har jag en bild på mig och hunden, så det kan väl ordna sig.