hemmavård

Mer
19 år 3 månader sedan #8412 av Moonlight
hemmavård skapades av Moonlight
Jag tillhör dom som anser att vård på sluten avdelning inte direkt får en att må bättre.

Borde inte dom som mår dåligt och vill vara hemma för att tillfriskna ha rätt till besök av läkare och terapeut i hemmet regelbundet om man inte klarar av sjukhusavdelningar som inte är så trivsamma.

Precis som hemtjänst borde personer med psykiska funktionshinder få vara hemma och få hjälp genom besök regelbundet.

Men det handlar väl om pengar va?
Mer
19 år 3 månader sedan #8415 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet hemmavård
Det du önskar kommer nog med tiden... blir kanske t.o.m. billigare i längden...

Själv uppskattar jag att få vara på en avdelning under medicin insättning... då finns det folk i närheten om jag skulle få någon biverkan... det känns tryggare för mig än att göra det hemma...
Mer
19 år 3 månader sedan #8423 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hemmavård
Ja, Moonlight i framtiden kommer det att bli så. Det är tänkt att även nyinsjuknade skall vara hemma, men får besök några gånger per dag av ett team med psykiatriker, sjuksköterska, psykolog, arbetsterapeut, vårdare. Inlagd blir man heller inte på sjukhuset utan på en liten vårdenhet utanför sjukhuset med några sängplatser. I framtiden kommer vården på sjukhus mest bestå av tvångsvård och rättspsykiatrisk vård.

Idag vill många till varje pris undvika att vårdas på sjukhus. Därför är det bättre med vård i hemmet, vilket ger en mer kontinuerlig kontakt. Många skulle nog må bättre om vården skedde i hemmet. Idag präglas vården av katastrofinsatser och tvångsvård. Den nya typen av vård borde kunna ändra på detta tycker jag.
Mer
19 år 3 månader sedan #8435 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet hemmavård

Admin1 skrev: I framtiden kommer vården på sjukhus mest bestå av tvångsvård och rättspsykiatrisk vård.


Det tycker jag låter väldigt bra. Sjukhus är bara bra i allra yttersta nödfall. Annars måste man tyvärr lära sig att klara sig, tycker jag.
Mer
19 år 3 månader sedan #8441 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hemmavård
Jag tror att hemvården blir mycket bättre. Eftersom de gör hembesök blir det mer prat och bättre patientkontakt än vad det blir på sjukhusavdelningarna idag. Chansen att få verklig hjälp ökar tror jag. Idag går nog mesta tiden för personalen åt till intern verksamhet på avdelningarna. Det finns inte så mycket tid för patienter och vården blir mest förvaring.
Mer
19 år 3 månader sedan #8521 av Björnen
Svar från Björnen i ämnet Framtiden?
Finns det några utredningar och förslag färdiga på hur den psykiatriska vården skall utformas i framtiden? Är det fastställt att den skall inriktas mer på "hembesök" av kompetent personal eller ligger det fortfarande på diskussionsstadiet?

Den erfarenheten jag har är att många mår bara sämre av att vara bland folk som också mår dåligt. Det finns liksom få saker de finner bra med det. Man mår dåligt innan pga sjukdomen, man mår dåligt under tiden man är där och man mår dåligt efteråt för att man går runt och tänker på hur dåligt dom andra mådde.
Därför tror jag på det arbetssättet där man får hjälp i hemmet istället.
Det är inte alltid det är bra att bara träffa människor som har samma sjukdomar. Det kan vara nyttigt att träffa "friska" personer också.

Eller är jag helt ute och sne-cyklar?
Jag är nyfiken på hur det ser ut från "andra hållet" inom den sortens vård.

Vänligaste men också kanske tröttaste hälsningar :D
Björnen