hemmavård

Mer
19 år 3 månader sedan #8522 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hemmavård
För mig har det gett oerhört mycket att
träffa personer som har liknande erfarenheter.
Det går inte bara att lägga locket på och
försöka glömma allting. Dessutom är det ganska
svårt att få tillträde till de "friskas" skara.
Jag kan hålla med om att förvirring kan smitta.
Men ofta har det då varit personer ute i öppna
samhället som gett sig ut för att vara friska.
När man vet att en person har psykiska besvär
och uppträder förvirrat är det inte samma sak.
Då vet man vad det rör sig om.
Mer
19 år 3 månader sedan #8529 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hemmavård
Jag tror nog att det är mer eller mindre fastlagt att det skall bli öppenvård i framtiden. Det pågår omställning i många landsting redan och det finns ställen som redan har öppenvårdsteam. Problemet tror jag kan vara att göra växlingen från slutenvård till öppenvård. Avdelningar måste ju läggas ner i samma veva, vilket kan skapa protester bland personalen.

I Socialstyrelsens kunskapsöversikt över schizofrenivården fanns i slutet beskrivningar över och de resurser som krävs för öppenvårdsteam.

Jag tror också att det mer eller mindre är klart att man mår sämre av för många svårt sjuka i omgivningen. Nya vårdavdelningar för schizofreni skall ha högst 5-6 vårdplatser. Det kan också vara jobbigt att vara inlagd och uppleva hur folk får tvångsvård t.ex. Ofta idag brukar ju medpatienter informeras om det.

Även om jag är negativ till vård på avdelningar där man 24-timmar om dygnet vistas bland medpatienter tror jag inte att det är skadligt med kortare kontakter mellan patienter. Det är viktigt med erfarenhetsutbyte och kunskapsöverföring under kortare tid. Om det blir mest öppenvård i framtiden kommer sådana här sajter därför att bli allt viktigare.