Kan droger framhäva schizofreni?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #8801 av
Hej

Jag vill fråga angående min bror som har tagit Risperdal i 3 år fast det inte har hjälp mot hans hallucinationer, vanföreställningar och att han inte har verklighets kontakt. Vi har bestämd att göra en avgiftning eftersom vi trodde att han blv mer sjuk pga medicinen. Han har varit medicinfri nu i 2 år och 7 månader. Skillnaden är att han har blivit bättre men inte helt återställd. Kan det vara så att medicin som inte hjälper har gjort att han har blivit mer sjuk än innan eller är han schizofren, behöver han mer tid med avgiftningen? Han har blivit så pga droger, men läkarna påstor att han är schizofren trotts att han aldrig tidigare har varit sjuk på nåt psykiskt sätt. Finns det avgiftningshem i Sverige där man inte behöver ta nån medicin utan bara är där under bevakning? Hur går man tilväggà?

Hjälp


Mvh / Milena
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #8803 av
Svar från i ämnet Kan droger framhäva schizofreni?
droger i sig tror jag inte kan skapa shizofreni, möjligtvis vanföreställningar och andra kortslutningar. Men shizofreni sitter i generna enligt de senaste uträkningarna, rätta mig om jag har fel. Det droger kan utlösa psykiska sjukdomar som legat o grott, eftersom många psy. ämnen innebär en stor påfrestning för hjärnan.

/pallekula
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #8827 av
Svar från i ämnet Kan droger framhäva schizofreni?
Droger kan framkalla schizofreni hos den som har anlag för det. Det är jag övertygad om. Enligt en doktor jag pratat med är det vanligare än man tror med anlag för schizofreni, men hos många bryter det inte ut förrän man blir utsatt för nånslags stress, t.ex. droger. Kanske har man flera riskfaktorer, t.ex. mobbing och depression. Man ska vara rädd om sin hjärna. Bara för att vissa klarar droger gör inte alla det.
  • Jack
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #8829 av Jack
Svar från Jack i ämnet Kan droger framhäva schizofreni?
Om man har ett känsligt psyke så kan droger vara livsfarliga redan första gången. Rökte maja fem gånger, sjätte gången hamnade jag först i himmelriket några minuter sedan i helvetet några år. Är ett under att jag fortfarande lever. Dock hade jag nog mått rättså dåligt nu även om jag inte rökt... rökandet tror jag bara tidigarelade den psykos som ändå var pågång.
Mer
19 år 2 månader sedan #8835 av bara_på_låtsas
jo, cannabis kan nog inte utlösa psykoser så snabbt. Det är trots allt inget dödsknark vi pratar om, det är en liten sketen växt. Jag tror att om man ska få psykos som är cannabisrelaterad så ska man nog röka varje dag i minst 6 månader. Annars hinner man ju inte ens lagra upp nog med THC i fettvävnaden för att vara påverkad av det dygnet runt. Det är helt enkelt omöjligt att få psykos p.g.a cannabis efter en eller några få gånger. Det är som att säga att man får alkoholförgiftning av att dricka ett sexpack folköl en gång. Det argumentet håller inte, cannabis är inte SÅ farligt.....din psykos var nog som du säger redan på gång, att du sen fick psykos efter att ha rökt cannabis var nog bara att det var en slutlig utlösande faktor. Om vi sen börjar prata om hallucinogener som PCP och Datura så kan vi börja snacka psykos på RIKTIGT! Det är saker som folk bevisligen hamnar i ingenmansland på direkt, DÄR har du psykos. Inte några fjolliga nojor och småhallisar inte, du blir en jävla grönsak i flera månader och kan mest bara sitta och dregla. Där har vi PSYKOS, om cannabis trots allt utlöser psykos så är det inte några speciellt allvarliga psykoser vad jag har förstått. Det känns säkert hemskt för den som får det, men det finns trots allt värre drogpsykoser än fjolliga haschnojor....sluta vara så JÄVLA ÖVERDRAMATISKA! :väggen
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #8837 av
Svar från i ämnet Kan droger framhäva schizofreni?
Cannabis är inte ofarlig bara för att den är "en sketen växt".
Det finns många gifter i växtriket.
Opiumvallmon, tobaksplantan, flugsvampen...................