Varför lägga in sig?

Mer
19 år 1 vecka sedan #12698 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Varför lägga in sig?
Jag kan ju inte påstå att det var roligt att vara på sjukhus, men jag behövde vården... om man mår tillräckligt dåligt kan det vara en räddning...

Det är bra mycket bättre att söka vård frivilligt än att vänta tills man blivit så dålig att man får vård med tvång... eller tills att livet går i bitar medan man väntar och kämpar med alltför svåra känslor och upplevelser...

Vården hjälpte mig... jag är bra mycket stabilare idag än innan jag sökte hjälp...
Mer
19 år 4 dagar sedan #12866 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Varför lägga in sig?
Det är väl just om man känner sig suicidal eller har större benägenhet för att skada sig själv och vill undvika detta, som man lägger in sig frivilligt.
Jag tycker det är ett bra beslut, det visar ju på att man vill undvika något destruktivt.
Sedan kan det vara ett helvete att vara inlagd, men det är ju nästa steg. Det viktigaste tycker jag är att man sökt sig emot att bli hjälpt. Det är ju ett friskhetstecken.
Mer
19 år 3 dagar sedan #12891 av someone
jag borde va inlagd fast jag e inte det pga div komplikationer de skulle innebära för mig.

[color=red:17phcja6]aschlet jobbar 3-10ggr om dan (ränneskita)
har också tänk på hur jobbigt det skulle att vara inlagd, springa där o skita stup i kvarten. för man har väl inte egen toalett? (avskyr andras skitlukt, o baciller) mår dåligt av offentiliga toaletter.[/color:17phcja6]o vart fan duschar man ????? ihop me andra psykfall? (ursäkta, personangrepp)
det e så jag ser på alla sjuka inklusive mig själv.

frivilligvård (psykakuten)har dom ljudisolerade rum där?
rökrum? kan man röka på rummet? röker 20 cigg om dan.
mat till rummet ett måste om jag inte ska överdoseras med benso + kombinera me neroleptikum/ssri för att inte brytas ner totalt.
kan man låsa dörren?
har dom tv i rummen? måste finnas nåt att göra! (så vidare man inte blir overkill deprimerad lr får en kraftigare psykos för då går de inte koncentrera sig på nåt. då duger de att stirra in i väggen.
har dom ström så man kan koppla in boxer/dvd?
Mer
19 år 3 dagar sedan #12892 av someone
Svar från someone i ämnet hm, går de inte editera
nämnde inte de jag tror kan bli dom värsta komplikationerna.
bäst o säga de, så folk inte tror jag e fullt frisk.
Mer
19 år 3 dagar sedan #12893 av someone
Svar från someone i ämnet Varför lägga in sig?
de där me självmordstankar ska du va vakt på.

akta dig för "14åriga emelie's kille gör slut och blir knäckt o får ett blixtinfall o försöker ta livet av sig" exempelet. du kanske hajjar.

tänk bort självmordstankarna, de kan gå riktigt illa. = du kan lyckas ta ditt liv lr kanske ännu värre misslyckas o bli vanställd förlivet.
de finns många sätt att misslyckas på beroende på vilken metod man använder.

e man ett psykfall så ska man kämpa för att bli frisk/friskare. men en del blir aldrig friska. bättre att leva och lida än att inte leva alls även om de inte känns så alltid. som du säkert vet så lever man bara 1gng, bäst o ta vara på de livet.

försök att få kontroll på självmordstankarna direkt, försök på allvar.
ta hjälp av öppenvården lr åk te psykakuten.
Mer
19 år 3 dagar sedan #12899 av tryskey
someone,

Det är relativt ljudisolerat, om jag säger så...
Inte röka på rummet, du får antingen gå ut på balkongen eller så finns det rökrum.
Du kan få mat på rummet om du har en bra anledning.
Ingen tv inne på rummet, det finns i sällskapsrummet.
Det finns oftast video där tv:n är, men jag har aldrig varit med om att du får koppla in några egna apparater där.