Psykiatrins dialektiska förfaringssätt

Mer
14 år 11 månader sedan #218985 av ak
1. Samla information, observera ögonrörelser och egna utsagor
2. Notera på datorn
3. Förberedd för uthängning, förtalskampanj och genom falsk tillgivenhet inge patienten känslan av att ha kontroll
4. Consummatum est.
Mer
14 år 11 månader sedan #219004 av Geta
Det där låter så komplicerat så det förstår inte jag.
Mer
14 år 10 månader sedan #219144 av bateson-
Inte jag heller...
Mer
14 år 10 månader sedan #219145 av Geta
Det var verkligen längesedan som du visade dig här
på Viska, bateson- ! Säkert ett år sedan.
Välkommen åter!
Mer
14 år 10 månader sedan #220103 av Sylviaplath
Jag har saknat dig Bateson. Har tom köpt en bok om Bateson.
Mer
14 år 9 månader sedan #228303 av bateson-

Sylviaplath skrev: Jag har saknat dig Bateson. Har tom köpt en bok om Bateson.

Tack det var ju snällt sagt. Har ju inte känt mig särskilt välkommen här. Men så kan jag nog säga en del saker som jag ångrar också.

Nå vilken bok var det du köpte? "Steps.." eller?

Intressant att notera är att många av de humanistiska och psykoterapiintresserade psykiater som var verksamma på fyrtiotalet (dvs. något decennium innan Bateson påbörjade sin revolutionerande gärning) ägnade en enorm energi åt att försöka förstå schizofrenins natur och decifrera det märkliga interpersonella språk som iscensattes i kommunikationen. Detta var ju begynnelsen av den humanisering av de psykossjuka som gjorde att de började betraktas som människor, som du och jag. Från att tidigare ha betraktats som obegripliga, sjuka, konstiga och farliga. Vi har alltså allt att tacka dessa vurmande humanistiska psykiater som lade grunden till den moderna vård som idag håller på att falla samman. Åtminstonen den del som betonar det som var Gregory Batesons intresseområde - social kommunikation. För det är ju dialog och kommunikation som gör oss friska. Inte kemi. Varför skulle vi annars kämpa så för att prata med varandra på t.ex. Viska?