Psykiatrin är rädd för äkta empati?

Mer
18 år 11 månader sedan #13171 av jennynen

Linnea skrev: Är du sjukföklarad för att du pratar annorlunda eller? Det låter märkligt. Du kanske är väldigt smart eller nåt.... Kanske du kunde be att få någon annan utredare? De förstod inte mig heller första gången jag var på sjukhuset... New age hade de aldrig hört talas om. Och att jag sa att jag lämnade kroppen betydde att jag var psykotisk...Eh.. Jag vet många friska som säger så....När jag sa att jag var " Guds barn"( det står i bibeln att alla är det) så hittade de på att jag var någon slags jesus figur...Fast det inte stämde. men jag behövde hjälp. Jag mådde verkligen inte bra och var i kris. Om de hade försökt möta mig och kommunicerat så hade det varit mycket bättre. Det här har kanske inget att göra med din situation. Ville bara säga att jag känner igen mig i knasiga uttalanden.


Detta inlägg fick mig att tänka på en fundering jag länge haft kring psykiatrin. Jag har en känsla av att diagnoser, journaler, teamkonferenser osv ibland (ganska ofta?) används som något att hålla patienten på avstånd med. Det jag menar med det är att det finns någon slags rädsla för att se det friska hos människor med psykiatrisk problematik. Kanske för att det skrämmer oss "friska" att vi inte är så olika de "sjuka". Som du skriver Linnea så finns det en massa människor som tror att de är Guds barn utan att vara det minsta instabila rent psykiskt. Men om en person som redan är inne i psykiatrin yppar en sådan tanke läggs det snabbt in i symtombilden och analyseras sönder. Det är så svårt att säga var gränsen går för när något övergår från att vara harmlöst till att bli ett problem för den psykiska hälsan. Jag tror att det är otroligt viktigt att verkligen se människan i patienten. Som den unika varelse han/hon är. Samtidigt är ju vårdpersonalen inte mer än människor. Och sanningen är ju att rädslan jag tror ligger bakom hela fenomenet är befogad. Vi är inte så himla olika...
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #13173 av
Var är analysen? Felet är att analysen saknas helt, i stället används analogier.
Mer
18 år 11 månader sedan #13177 av Geta
Det gjordes en undersökning i Göteborg om hur
många patientbesök olika personal hade i psykvården.
Att ta bort journaler, diagnoser, teamkonferenser tror
jag inte är något bra förslag.
Det måste finnas en viss struktur även i sjukvården.
Att hålla en viss distans är nödvändigt.
Personal skulle nog drunkna om de tog för mkt ansvar
eller blev för empatiska.
Å andra sidan om personalen måste hålla patienterna
ifrån sig för att skydda sig så är det nog lika bra att
byta jobb.
Mer
18 år 11 månader sedan #13188 av Moonlight
"Som du skriver Linnea så finns det en massa människor som tror att de är Guds barn utan att vara det minsta instabila rent psykiskt. Men om en person som redan är inne i psykiatrin yppar en sådan tanke läggs det snabbt in i symtombilden och analyseras sönder."

Håller med.
Och vad man än säger som låter lite annorlunda skrivs ner och analyseras som sjukt när det kan vara friskt. Läggs in i symtombilden. Det är svårt att se gränsen vad som är friskt och sjukt tycker jag.
Mer
18 år 11 månader sedan #13190 av jennynen
Ville bara klargöra lite att jag med mitt inlägg inte menade att inte diagnoser, journaler och teamkonferenser behövs. Det tror jag att de gör. Och jag menade inte att man inte ska vara proffsig och saklig osv. Det enda jag menar är att det kanske ibland överanalyseras och överpatologiseras för att patienterna blir ett "fall" snarare än en person. Och att empati går förlorad på vägen...
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #13192 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Psykiatrin är rädd för äkta empati?
Jag är nu i öppenvården.... och jag upplever nu ett helt annat mottagande än förut. Kanske beror det på mig. Men iallafall så upplever jag på min gård värme och empati. Och jag tror att det är viktigt att möta patienten även emotionellt. Det är så jag läker nu...
Det var en hemskt svår situation jag var då på sjukhuset. det var mitt första möte med psykiatrin och jag var livrädd för att bli inlåst på livstid som jag sett på tv. Och jag var rasande. Inte lätt att komunicera med. Men det jag försökte förklara och sa missförstod läkarna. Min mamma försökte också få dem att förstå min tankevärld men de ville inte lyssna sa hon.
Det fanns en skötare som jag kunde prata med på sjukhuset som jag inte kände mig hotad av och jag har för mig att hon arbetat med Seikkula i Finland. En annan skötare var också uppriktigt intresserad och han litade jag på.
När sedan en annan person, minns inte yrket, kom in till mig och sa att jag skulle till ett hem för "Schizofrena" blev jag livrädd. Och rymde. Och det kan jag säga att det var definitivt inte bra. '
Jag är och var väldigt öppen för det andliga, och jag tror att det kan finnas en trångsynthet för andliga upplevelser inom psykiatrin. Min psykolog har sagt att det diskuteras nu om att man ska låta de sjuka få ha sina andliga upplevelser utan att kalla det för symptom. Och det är fint att hon kan låta mig ha dem.....