Psykiatrin är rädd för äkta empati?

Mer
18 år 11 månader sedan #13240 av Undrande
Det är ju "maskinens" gång.

Det viktiga är att se på utfall, hur personen verkligen mår.
Glädje, basala saker som städning och hygien.
Mer
18 år 11 månader sedan #13287 av Isa-Alise
Linnea,

Funderingar om andliga eller existentiella frågor är nog vanliga bland människor som har psykiska problem pga den öppenhet som finns mellan det undermedvetna/omedvetena/andliga spärerna inom oss ... jag tror att detta är naturligt.... tråkigt när det sjukförklaras...

Kanske finns något speciellt att ge till andra i dessa upplevelser... visdom... ljus... kunskap... medvetenhet... om en annan verklighet... en andlig dimension...

Att just den öppenhet och sårbarhet som psykisk ohälsa ofta för med sig också ger en styrka... en gåva... i att uppleva denna andlighet...

Gamla tiders profeter och även Jesus skulle nog ha ansetts psykiskt sjuka idag...

Heliga Birgitta hade syner... Johannes döparen ropade om en kommande frälsare... Uppenbarelseboken är full av syner som snuddar vid öppen psykos... men en annan tid var beredd att lyssna...

Idag finns ett glapp mellan det vetenskapliga och det andliga som är svårt att överbrygga...

Själv ser jag dock inget hinder i att omfatta vetenskapens rigorösa form och samtidigt ha en personlig tro...
Mer
18 år 11 månader sedan #13298 av Nissegossen
Hej Isa-Alise! Jag har saknat dig på ett tag, roligt att det går så bra!

Det finns många i både nya och gamla Testamentets profeter som skulle i dagens läge kunna utav psykiatrin vara klassade som psykiskt sjuka.

En hel religion har uppstått med Jesus och hans efterföljare. Han var utav sin egen familj betraktad såsom varande ifrån sina "sinnen" och de ville ta hand om honom. Hesekiel med flera skulle också utav modern psykiatri utan tvekan vara klassade som psykiskt sjuka.

Jag tror ju det att i framtiden, kommer detta att människor hör röster och ser syner att vara högsta vetenskapliga sanning!

Det kommer att för den som upptäcker det att vara en Aha! upplevelse. Jag tror ju det att den sten som byggningsmännen förkastade, som Jesus sade var hjälparen, den Helige Anden, kommer att i framtiden vara helt uppenbarat för alla i den tidsåldern.

Som jag ser det talar framtiden med mig! Sedan kan människor göra sig roliga över det, men det är min sanning.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #13302 av Admin1
Jag tror felet ligger mycket i vår egen uppfattning och syn på psykiatrin och vården. Vi ser det som en exakt och strikt vetenskaplig verksamhet och blir upprörda när vi råkar upptäcka något som inte stämmer med den bilden.

I realiteten så är mycket av vårdens verksamhet förhastat och inte tillräckligt underbyggt i det praktiska arbetet. Det bygger mycket på att fel upptäcks senare och rättas till. Det är en mycket empirisk verksamhet dvs ett prövande fram och tillbaka. Detta stöds av att många här har haft massor av olika diagnoser och också har prövat massor av olika läkemedel. Var det en exakt verksamhet skulle alla bara haft en diagnos och ett läkemedel.

I ursprungstexten berättar Linnea hur hon i två fall blev feltolkad och det orsakades av att man inte tillräckligt noggrannt utfrågade henne. Men tydligen var hon då i ganska dåligt skick och att feltolkningarna i princip kanske inte gav upphov till något fel egentligen - jag menar att hon kanske hade en klar psykos. Det hade varit en annan sak om hon varit kärnfrisk och blev feltolkad som psykotisk p.g.a dessa två saker.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #13332 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Psykiatrin är rädd för äkta empati?
Admin! Du hade rätt i att jag hade en psykos. jag blev feltolkad i det jag sa. Men det hade kanske inte behövt utvecklas till schizofreni om jag blivit bemött på ett kanske mer öppnare sätt. Det var först en alternativ terapeut som är andligt öppen och visste vad jag pratade om och som förstod vad som hänt på ett kanske annorlunda sätt än vad psykiatrin i norrland gjorde, som hjälpte mig att ta emot den hjälp som erbjöds.... Hon förklarade så fint på mitt språk att det var min själ som ville att jag skulle ta den här vägen....det är så mycket i den historien som kanske är svårt att delge så här.... men jag tror att om psykiatrin inte varit så trångsynta så kanske jag inte blivit ivägskrämd. Många psykiskt sjuka lever kanske i en konstig andlig verklighet och behöver komma ner på jorden. Så har min väg sett ut i varje fall. Men ALLT var inte sjukt. Det var mitt första möte med psykiatrin. Och då är det viktigt att skapa ett förtroende.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 11 månader sedan #13338 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Psykiatrin är rädd för äkta empati?
Niklas... jag har länge undrat hur du mår känslomässigt.....Du tycker ju om att filosofera men hur mår "resten".... Det kanske inte angår oss och jag förstår om du inte vill svara....