Slutenvård

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #51 av Per-Erik
Slutenvård skapades av Per-Erik
Jag läste artikeln i SvD av Olen som krävde fler slutenvårds platser för att göra samhället säkrare mot vansinnes dåd. Det är ju för fan detsamma som att säga att den som har mördat skall låsas in på livstid eftersom man inte kan garantera att han inte gör det igen. Ska psykiskt sjuka som aldrig skadat någon, men som av Sten Levander bedöms tillhöra dom 5% farliga schizofrena låsas in på livstid. Lägg märke till att jag inte kallar det vård, för svensk psykiatri vet inte vad vård är. Dom sätter likhetstecken mellan vård och medeciner(droger).

Någon som Christina Axen-Olen som lider av vanföreställningen att bara man minskar skattetrycket för företag så genererar dom så mycket mer vinst att det uppväger minskningen i skatte inkomster. 4mg Haldol och tvångströja är min rekommendation. M.a.o. tycker jag att hon kan hålla käften om sånt hon inte förstår sig på. Därmed inte sagt att allt hon la fram var alldeles tokigt. :twisted:
Mer
20 år 7 månader sedan #58 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Slutenvård
Jag har också läst artikeln och naturligtvis var det inte bra. Positivt kan det vara att ha alla psykiatriinsatser under samma tak dvs inte delat huvudmannaskap som idag för kommun och landsting. Mentalhälsovårdkommisionen i USA ansåg också att en mängd olika aktörer gör att vården försämras - det är ännu värre i USA.

Tyvärr, så missar man helt att problemet egentligen är bristfälligt vårdinnehåll. T.ex. att inrätta fler psykiatrikertjänster med resultat att fler patienter får byta medicin (alla utom en är likvärdiga) och ingen förbättring sker egentligen. Eller fler mentalvårdare = de får mer tillfälle att diskutera med varandra utan positiv patientnytta.

Nej, det som krävs är ett riktigt vårdprogram med behandlingar, som ger effekt och att alla får det. Sedan krävs sociala insatser som att en anständig arbetsterapi finns som gör att 60-80 % kan arbeta. Idag gissar jag att det är kanske 10-20 %. En viktig sak är också att fånga upp och behandla missbruk och att motverka stigmatisering med statliga kampanjer.

De förslag till lösningar på problemet med våld och schizofreni som lagts fram i media är alla usla och bottnar egentligen i den gamla mentalvården, som verkar vara det enda man känner till. Nej, man måste göra folk friskare och inte falla i den gamla fällan, som Mentalhälsovårdskommisionen kallade för att vårda och bibehålla handikappet!

Admin1
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #60 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Slutenvård
Positivt kan det vara att ha alla psykiatriinsatser under samma tak dvs inte delat huvudmannaskap som idag för kommun och landsting. På den punkten har Christina Axen-Olen rätt. Allt hon sa var alltså inte vanföreställningar, de måste jag erkänna. :D