blandade känslor

Mer
18 år 11 månader sedan #14169 av maya
blandade känslor skapades av maya
Tja! Har varit i kontakt med psykiatrin till och från sedan början på 90-talet. Erfarenheterna är både positiva och negativa. Har varit med om allt från att nekas vård trots suicidrisk till att utnyttjas av skötare. Måste dock säga att jag känner mig bättre behandlad de senaste åren när jag har behövt ligga inne än vad jag gjorde de första åren. Detta nedskärningar till trots. Där jag bor är vårdpersonalen helt otrolig och gör verkligen allt de kan med små medel. Undrar ibland om det är en fördel när man en gång blivit "känd" i vårdsvängen. För mig tror jag att det är så. Har å andra sidan en bekant som säger sig uppleva det motsatta. Ofta är det svårt att förstå att läkare/vårdare behöver behandla en på ena eller andra sättet när man är sjuk. I alla fall är det så för mig. Sedan när jag mår bättre inser jag att jag trots allt fått bra hjälp - jag blev ju faktiskt bättre! Detta är givetvis individuellt.
/Maya
Mer
18 år 11 månader sedan #15419 av Geta
Svar från Geta i ämnet Blandade känslor
Där jag bor verkar det ha blivit bättre inom psykiatrin.
Vi är flera i området som skrivit insändare och klagat
på tidigare behandling.
Jag tror att personalen utbildas kontinuerligt för att
undvika de situationer där det kan gå snett.
  • Mr_self_destruct
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #22957 av Mr_self_destruct
Svar från Mr_self_destruct i ämnet blandade känslor
Niklas,

jag håller helt med dej. har oxå noll förtroende för svensk psykvård. blev helt sönderdrogad med lugnande medel när jag låg inne på psyk för ca 4 år sen. jag blev inte behandlad som en människa utan som en sak.
Mer
18 år 6 månader sedan #22980 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet blandade känslor
Jag har haft väldigt lite kontakt med psykiatrin egentligen, men jag är ganska nöjd ändå med min behandling. Jag tror de stora bristerna står kommunerna för som inte sköter öppenvården tillräckligt bra med sysselsättning mm.

Jag tror att psykiatrin långsamt blir bättre och att man jobbar nog ganska mycket för att förbättra. De kanske skulle jobba mer med attitydfrågor och bemötande eftersom det verkar ju en del som har väldigt negativa erfarenheter av psykiatrin. Men attityden bland allmänheten till schizofreni behöver också förbättras och jag undrar om det inte här finns de absolut största bristerna egentligen. Allmänheten vet ju mindre om schizofreni än både landsting och kommuner.
  • konstig
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #23024 av konstig
Svar från konstig i ämnet blandade känslor
mina erfarenheter är väldigt blandade o rakt motsatta varandra

från ett underbart bemötande till rena tortyr /misshandel/ignorans

JAgvet att jag behöver vård men jag orkar inte göra ngt mer ..bara existerar/vegetaerar :tystad

Man skull e anmäla tycker ju de som fått veta men hur fan ska man orka det ens om man varit frisk..
Enligt tidigare erfarenheter så leder bara detta att man försöker upprätta sig själv till NADA
nu tänker jag på stora besvikelser med JO osv...bara att inse..Sverige är inte det samhälle jag trodde en g innan skiten startade på allvar..
sorry att jag är so negativ men :cry: :cry: :cry: :cry:
Mer
18 år 6 månader sedan #23032 av Geta
Svar från Geta i ämnet blandade känslor

konstig skrev: mina erfarenheter är väldigt blandade o rakt motsatta varandra

från ett underbart bemötande till rena tortyr /misshandel/ignorans

Men så är psykiatrivården. Även om man till 95 % fått bra
bemötande så har även det andra satt spår.