Bipolär och sjukskrivning

Mer
14 år 2 månader sedan #279483 av spasy
Svar från spasy i ämnet Bipolär och sjukskrivning
Jag vart sjukskriven för depression med psykotiska symtom, misstänkt bipolär sjukdom.
Jobbbar nu 3 år senare 100%, diagnoserna har skiftat lite senaste var drag av schizoptyp ps.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 2 månader sedan #279491 av
Svar från i ämnet Bipolär och sjukskrivning
Till Geta!

Men grejen var med Expressen artikeln var att patienten inte uttryckte någon speciell önskan om att få just den diagnosen....grejen var att hennes symtom var för allmäna och ringa på nåt sätt för att få en sådan diagnos. Det låter ju mer som att hon räknade upp en del saker hon störde sig på med sig själv men utan att läkaren ställde några som helst motfrågor om henne som person och hur hennes liv var just nu, hur dagarna såg ut och hur hon kände mer känslomässigt kring det hon berättade. Det lät ju mer som att hon pratade och läkaren ställde diagnos. Menar bara att det borde krävas mer än så för att ställa den diagnosen. Och har man den diagnosen bör man få mer hjälp än ett recept tycker jag också.
Det finns som sagt orsaker till allt och dem kommer man inte åt av endast medicin.
Mer
14 år 2 månader sedan #279524 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bipolär och sjukskrivning
Jag kan bara tala för mig själv men det tog många år innan jag fick ett papper
med diagnos där det stod svart på vitt-schizofreni.
Tvärtom brukar många patienter och anhöriga klaga på att det tar för lång tid
att få diagnos. De propsar på den ena utredningen och testet efter den andra.
Antidepressiva är många läkare pigga på att skriva ut då det passar i stort sett
för allting.
Det finns oseriösa läkare som vill bli av med patienten så fort som möjligt och
därför ser till att han/hon har ett recept i handen när han/hon går därifrån.
Inte att förglömma att många i dessa stressiga dagar vill bli sjukskrivna eller
sjukpensionerade.