Har psykiatri hjälpt dig?

Mer
13 år 7 månader sedan #332290 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
Nej,
Jag tycker att det är en merit för en läkare att först vara plåtslagare
och sedan läkare. Det är ovanligt att blivande läkare har någon
erfarenhet från något annat område, innan de börjar sin utbildning.
Mer
13 år 7 månader sedan #332309 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
Jag har fått en otrolig hjälp med anpassad vård etc.
Mycket trevligt folk. Nu funkar jag riktigt bra.

Det är klart att man kan vara ifrågasättande ibland, det är nyttigt.

Men jag tror att det kan vara så att vissa behöver någonting att "skylla" sitt mående på. Då är det lätt måla upp psykiatrin som en del av problemet. Det är ett otacksamt arbete dom utför när det blir så.

Deras uppgift är att hjälpa folk, inte att medicinera och att ta till tvångsåtgärder.
MEN för att kunna hjälpa människor så behövs det ibland medicinering och tvångsåtgärder.

I det långa loppet så är det oftast för allas bästa. Hade det inte vart det så hade man inte tillåtit psykiatrin att finnas till ( då den är förbannat jävla dyr ).
Mer
13 år 7 månader sedan #332429 av schizo
Svar från schizo i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
Som vanligt måste man uttrycka sig varligt som en politiker för att inte någon skall missuppfatta eller bli sårad.

Det är klart att jag inte tycker att plåtslagare är ett sämre yrke! Jag har den största respekt för deras hantverksskicklighet.

Det är just därför vissa som finns inom männioskovårdande yrken, speciellt de som handlar om psykiska besvär borde gjort något annat. De behandlar människor som ett objekt som skall passa in i deras världsbild. Plåtslagare kan använda plåtsaxen för att klippa till formen efter deras tycke och smak. Det går sämre när patienten skall formklippas.

Jag skriver:
"flertalet är inte mycket att hålla i när det blåser, en del riktiga pundhuvuden som borde gjort sig en karriär som plåtslagare eller slaktare istället. Helt utan empati"

Flertalet är inte just de personer jag behöver när det blåser, vår personkemi går inte ihop trots att de gör sitt bästa, de har antagligen arbetat för länge. Så finns det vissa (inte alla, inte de flesta) som totalt är på fel ställe.

Ett exempel: en överläkare försöker hela tiden trots att det inte finns några indikationer få mig att bekräfta sin bild av mig, ett symtom jag saknar. Efteråt förstår jag varför, ett tag efteråt ser jag en artikel han skrivit om just detta symptom i en facktidskrift. Ett för honom viktigt steg i karriären detta med att bli publicerad.

Att vara sedd är viktigt. Inte att bli måttanpassat tillklippt av karriärkåta överläkare efter deras inre plåtsax.

Måste jag göra våld på mig för att ni ska acceptera min bild av verkligheten och passa in i er bild där alla är så gullepluttigt vänliga och förstående.

Jag skrev inte alla. De flesta gör ett bra jobb men går kanske inte ihop med just mig, jag hittade ju en läkare och en lång kontakt, men jag hävdar fortfarande att ett annat arbete vore bättre för ett fåtal av dem. Så är det väl på de flesta arbeten, men det kan vara extra känsligt i människovårdande yrken.

Comprende?
Mer
13 år 7 månader sedan #332432 av skord
Svar från skord i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
schizo, du säjer det själv.


citerar: Dubito, ergo cogito, ergo sum

Kunskap är makt
Mer
13 år 7 månader sedan #332446 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
En gång skojade jag med en psykolog, om bakning.
Det visade sig att hans far hade varit bagare och han bad mig sluta
skämta om det.
Mer
13 år 7 månader sedan #332461 av Saari
Svar från Saari i ämnet Har psykiatri hjälpt dig?
De försöker i alla fall hjälpa mig, men jag tror inte att de kan det.