Lite inläggningsplatser i Skellefteå

Mer
18 år 9 månader sedan #19151 av Mia-Elisabet
Jag har varit inlaggd på avdelningarna i långa perioder i mitt liv. De finns bara två avdelningar som alltid är fullproppad...dvs överbelagt. Det har varit så sen Lycksele la ned sina avdelningar. Nu kommer inlandspatienter också... från Vilhelmina, Lycksele, Norsjö, sorsele mf... Alla ryms inte! Vi behöver fler avdelningar! Personalen har inte alls tid att prata med en så mycket man behöver... inte änns sina kontaktpersoner... Man blir inte bättre med så mycket folk. De borde vara mindre men fler avdelningar. Vi på avdelningen har anmält detta till socialstyrelsen nu... för det här funkar inte!
Mia
Mer
18 år 9 månader sedan #19164 av Admin1
För schizofreni talas om att avdelningarna skall vara på högst 5-6 platser och att de skall ligga utanför sjukhusen och närmare patienterna. Jag tvivlar på att avdelningarna på sjukhus kommer att utökas, eftersom verksamhet planeras att flyttas ut. Dessutom reformer som KBT, daglig sysselsättning och personligt ombud verkar minska behovet av inläggningar. Mycket talar för att behovet av psykplatser på sjukhus kommer att minska. Det finns ju också öppenvårdsteam som gör besök i hemmen, vilket också skall minska behovet av inläggningar.
Mer
18 år 9 månader sedan #19300 av Mia-Elisabet
Psyk kliniken ligger en bit bort från lassarettet... och öppenvården är många team... men det verkar ju inte fungera ändå.
Mia