Rehab

Mer
19 år 11 månader sedan #1321 av Abzu
Rehab skapades av Abzu
Nu har jag fått tid till Rehab för att träffa min kontaktperson och en sköterska där. Men nu är jag lite nervös och så eftersom jag inte varit med om detta tidigare. Jag vet inte vad jag ska säga. Dom vill ju veta vad dom kan hjälpa mig med och det vet jag inte riktigt.

Ni som gått på rehabilitering, vad mer specifikt har ni fått hjälp och stöd med?
Mer
19 år 11 månader sedan #1322 av D
Svar från D i ämnet Rehab
Hej!
Jag tror inte du behöver vara nervös. Du kommer att få hjälp och förslag om vad som kan vara bra för dig att träna på. Din kontaktperson som känner dig lite mer kommer säkert att förklara och hjälpa dig om det känns svårt.

Lycka till!
Mer
19 år 11 månader sedan #1324 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rehab
Hej!

Jag har inte haft någon rehabilitering, men det innebär väl att du skall försöka att återgå till det liv du hade innan du insjuknade i så stor utsträckning, som möjligt. Jag tittade i Vårdförbundets kvalitetskrav på psykiatrisk vård och de skriver om rehabilitering att intervjuer med psykiskt funktionshindrade visar att de största behoven är att på nytt bygga upp ett fungerande arbete, relationer och fritid.

Jag tycker inte du skall oroa dig för det kommer att gå alldeles utmärkt. Fundera över vilka stora problem du upplever att du har.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1332 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Rehab
Det stora problemet för mig är nog att jag inte har nått direkt "normaltillstånd" att försöka komma tillbaka till.
Jag har ju haft problem med depression, ångest, paranoia och dyl. sen 16-års åldern och det har ju varit "normalt" för mig. Jag har inte förstått förrän det senaste året vilka problem jag egentligen haft, så jag vet helt enkelt inte hur mitt liv skulle kunna vara.
Mer
19 år 11 månader sedan #1335 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Rehab
Hej!

Många har nog besvär med ångest, depression och paranoia, men kan ändå leva ganska normala liv. Ångest, depression och paranoia kan ju behandlas på flera olika sätt. Hjälper inte medicinerna så kan man lägga till kognitiv beteendeterapi, som har effekt. Motion kan också vara något att pröva.

Admin