om psykiatrin

Mer
18 år 9 månader sedan #19367 av Katt
om psykiatrin skapades av Katt
Jag tycker att informationen om alternativ hjälp är för dålig. Nämde för min läkare att jag var intresserad av Terapi . sa att jag gärna ville ha kvar samtalskontakten på psyk. men att jag var intresserad av något mer.Han sa direkt att man inte skulle överskatta terapi. och att det var svårt att få .jag skulle förmodligen få avslag om jag sökte det och då skulle jag bli besviken så det var ingen ide ,han tänkte minssan inte skicka någon remiss.Jag hade inte ens bett om remiss, utan bara om tips vart jag kunde vända mig. Nämde även att jag har erfarenhet av terapi. och att jag läst att det bässta är en kombinatiom av medecin och Terapi.Han sa att de minnsan erbjöd bra hjälp på mott. som om han kände att jag ifrågasatte hjälpen jag fick där.jag sökte ju bara något ytterligare.Det kan ju vara svårt att aktivt söka hjälp när man mår dåligt .speciellt om man ej vet vart man ska vända sig.Han är ok så länge man håller med honom .men har man andra åsikter slår han taggarna ut med en gång.Han är läkare så han vet minnssan. Vilket han inte brukar tveka att påpeka. Hade en mycket bättre läkare förut,men hon har tyvär gått i pension.
  • W
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19368 av W
Svar från W i ämnet om psykiatrin
har träffat på alltför många sådana personer inom psykiatrin genom åren. kan inte med människor som VET att deras värld är den sanna punkt slut.
gillar att resonera och argumentera fram och tillbaka och hela tiden ifrågasätta både mig själv och andra, men med vissa personer går det helt enkelt inte göra det med, har dom bestämt sig för att det är på ett visst sätt så är det så....
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19373 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet om psykiatrin
Jag har fått terapi. Men det var mina föräldrar som krävde det av läkaren som gick med på det. Jag tycker att du ska stå på dig katt. Ingen annan än du kan veta vad som är bäst för just dig. Och det handlar ju faktiskt om ditt liv. Mig har terapin hjälpt jättebra och jag tror inte att jag skulle må så pass bra som jag gör om det inte vore för den. Sen har jag en annan alternativ terapeut som är en slags vän som hjälpt mig genom åren. Och där har jag alltid stått på mig oavsett vad andra tycker om henne. Jag VET att hon är bra. Jag har gått emot mina föräldrar och bla annat en läkare som pratat med henne. Min psykolog verkar ha förtroende till den alternativa terapeuten dock. Min kombination av en legitimerad psykolog, alternativ terapeut och medicin fungerar alldeles utmärkt. Jag har tex inga psykotiska symptom längre. Har sänkt min abilify till 10 mg samt äter fortfarande paroxetin. Mer och mer sällan lider jag av dissacosiativa symtom. Och när jag får det så vet jag alltid vad det handlade om. Jag tycker verkligen du ska försöka få terapi! Jag hejjar på dig!
Mer
18 år 9 månader sedan #19382 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet om psykiatrin
Jag tror att har man schizofreni så har man ganska goda chanser att få terapi, även om kanske det inte alltid går att få kognitiv beteendeterapi, som är den enda psykologiska metoden med bevisad effekt vid schizofreni. Ett landsting Östergötland har köpt in privat KBT, så där bör det gå att få terapi.

Själv har jag faktiskt blivit erbjuden terapi, men jag tackade nej för jag tyckte att jag inte behövde. De hade dock en egen psykolog på det vårdteam jag tillhör. Jag vet att Nissegossen har fått gratis terapi via Sjukhuskyrkan. Sjukhuskyrkan kan därför kanske vara en väg att få terapi om vården inte kan ställa upp. Du kan ju kanske prata med någon där.
Mer
18 år 9 månader sedan #19445 av Geta
Svar från Geta i ämnet om psykiatrin
Sientologerna uppskattar visst besök. Ted Gärestad hade visst kontakt med dem i USA, men han blev väl ännu sämre och kom tillbaks till Sverige.
Mer
18 år 9 månader sedan #19448 av Geta
Svar från Geta i ämnet om psykiatrin
Lite om Ted Gärdestad som alla vet led av schitzofreni hittar du på länken:
web.telia.com/~u24319854/