Hot och villkor för vård.

Mer
18 år 9 månader sedan #19782 av bara_på_låtsas
Min läkare vägrar träffa mig om jag inte har haft ett möte på en organisation som hjälper folk att bli drogfria. Och ibland säger han att jag inte får medicin om jag inte gör som han säger med andra saker. Får det gå till så? Att han vägrar träffa mig flera veckor i sträck och inte skriver ut någon medicin? Han säger att jag får åka in akut om jag skulle flippa ur totalt. Men jag tycker faktiskt inte att man ska ha villkor för hjälp...
Mer
18 år 9 månader sedan #19801 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hot och villkor för vård.
Jag har inte läst om att det finns några centrala regler för såna här situationer. Om du är missnöjd kan du ju försöka prata med läkaren för att få en ändring till stånd. Nästa instans att klaga hos är klinikchefen. I varje Landsting finns också en patientombudsman eller liknande som man kan klaga hos om klinikchefen inte vill ändra på saken.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #24365 av
Svar från i ämnet Hot och villkor för vård.
Hej, jag har ett "Personligt Ombud" som hjälper till i kontakten med psykiatrin och olika myndigheter. han kan till exempel kolla upp lagar och paragrafer och följa med på läkarbesök. Om man har någon med sig hos läkaren så skärper dom sig lite är min erfarennhet. Lycka till! Mvh Kajsa :)
Mer
18 år 6 månader sedan #24372 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Hot och villkor för vård.
Jag tycker det är ok att man får krav på sig ibland. Hur det är i ditt fall vet jag ju inte. Om din läkare är ojust mot dig eller inte. Men jag tycker det är rätt att läkarna ställer lite krav också. Att ställa krav är att bry sig tycker jag (bara det inte är ojusta krav). Jag tycker det är värre när det är tvärtom, att dom inte bryr sig utan allt dom gör är skriver ut medicin.

mvh Fredrik