PRE i Eslöv

Mer
19 år 11 månader sedan #1557 av Abzu
PRE i Eslöv skapades av Abzu
PRE står för Psykiatriska Rehabiliterings Enheten och finns i Eslöv där jag bor. Som några av er vet har jag blivit remitterad dit och i går var jag på introductionsbesök där.
Jag fick träffa min kontaktperson, en trevlik skötare, och en sjuksköterska och dom informerade mig om PRE och dess aktiviteter.
Det verkar faktiskt som ett jättebra ställe.
Dom har en hel del aktiviterter.
Utegruppen - går ut och promenerar och åker ibland till olika naturområden i närheten.
Tjejgruppen /Killgruppen - har olika aktiviter som att gå på bio eller gå ut och äta ibland.
Bollgruppen - Spelar olika bollspel
Form & Färg - Måland, skapar med lera eller gips i PRE's egen lila verkstad.

Jag fick veta att jag kan komma till PRE i princip när som helst, eftersom dom även har slutenvård där, så där finns alltid personal.
Mår man väldigt dåligt kan man bli inlagd där, istället för på St. Lars i Lund, då PRE har 10 slutenvårdsplatser.

Lokalerna är fina. Där finns fikarum, ett kök där man kan baka en kaka till fredagsfikat tex. Där finns samtalsrum och tidningsrum och två datorer.
Också finns där ett biljarbord och en fin liten uteplats.

Jag finner mig vara ganska possitiv till PRE. Det känns som om man verkligen sattsar på att ge folk stöd och en meningsfull vardag och det betyder ju mycket.

Jag ska verkligen försöka att utnyttja den hjälp PRE kan ge mig, fast jag ska börja lite försiktigt. Jag har bestämt att jag ska gå dit till eftermiddags fikat nån dag nästa vecka och veckan efter ska jag promendera med utegruppen.

Jag hade ingen aning om att det fanns så bra stöd som PRE.
Finns det liknande verksamheter på andra ställen eller?
Mer
19 år 10 månader sedan #1562 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet PRE i Eslöv
Hej!

Det lät ju väldigt bra och intressant. Det kan nog finnas liknande verksamhet på andra håll i landet misstänker jag, även om jag inte tror att det är så vanligt. Jag tror att Fountain House är lite grann åt det hållet, men de har nog en mer direkt inriktning på arbete tror jag.
www.fountainhouse-sweden.net/medlemma.htm

Jag vet att Lisbet Lindell skrev en avhandling om en öppenvårdsenhet i Skåne, som hade liknande, men lite större verksamhet. Den enheten lades ner efter några års verksamhet tyvärr. En recension av hennes avhandling kan du läsa här:
www.viska.se/index.php/recension ... nv%C3%A5rd
Jag tror på orter där kommunerna eller landstingen inte har resurser så kunde RSMH och Schizofreniförbundet bedriva liknande verksamheter. De kan säkert göra det nästan lika bra, men till en bråkdel av kostnaden

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1564 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet PRE i Eslöv
Vad jag tycker verkar väldigt bra, är att dom på PRE har både sluten och öppenvård, så att en del slipper åka in till Lund och St-Lars för att vara inlagda. Det känns som en trygghet tycker jag.
För att inte tala om det att det därmed alltid finns personal på PRE om man behöver prata med någon.

Min förra hemkommun hade definitivt inte lika bra vård, iaf inte när jag bodde där för 4 år sedan. Då fanns närmsta mottagning fyra mil bort på ett sjukhus och den enda riktiga öppenvården var RSMH.
Mer
19 år 10 månader sedan #1574 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet PRE i Eslöv
Hej!

Jag tror Eslövs modellen kommer att finnas lite överallt snart. Det är tänkt att sjukhusvården skall ersättas av olika uppsökande team, som skall ha sin bas inte på sjukhus utan på en liten vårdenhet med några sängplatser (ungefär som i Eslöv).

I framtiden är det tänkt att sjukhusvården skall bestå främst av tvångsvård dvs tillbaka till ruta 1 egentligen. Mentalsjukhusen var ju en slags långvarig tvångsvård och psykiatriska klinikerna ersatte med vård under friare former. Nu kommer psykiatriska klinikerna bli "mentalsjukhus" även om vårdtiderna kommer att kortas ner jämfört med förr. Det står ganska bra om den framtida psykosvården i Socialstyrelsens kunskapsöversikt.

Det var väldigt bra att du berättade om detta för det är viktigt att veta vad man kan kräva av vården.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1591 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet PRE i Eslöv
-
Mer
19 år 10 månader sedan #1598 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet PRE i Eslöv
Hej!

Felet i Sverige är att det nästan bara har funnits sjukhusvård, som alternativ till att vistas i bostaden. Om uppsökande öppenvårdsteam hade funnits skulle behovet av tvångsvård och även frivillig slutenvård var mycket mindre. En ökad utbyggnad av den kvalificerade öppenvården är därför väldigt viktigt. Det är mycket viktigare än fler slutenvårdsplatser, som jag anser är obehövliga idag.

En del av förslagen, som kommit till psykiatrisamordnaren strider helt mot den framtidsstrategi, som Socialstyrelsen har i sin färska kunskapsöversikt om schizofreni. Det skulle inte förvåna mig om det kommer att satsas miljarder helt i onödan och på kontraproduktiv verksamhet, som efter några år kommer att kräva avvecklingskostnader också. Vajert!

Admin