Definition och avgränsningar av diagnoser

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
18 år 7 månader sedan #22299 av Geta
Det som är aktuellt inom psykiatrin i
det sjukvårdsområde där jag bor är
att man tillsatt arbetsgrupper som ska arbeta med
definition och avgränsningar av diagnoser.
Det kan man ju diskutera i det oändliga.
Är det inte viktigare att man inriktar sig på
att forska på och sätta i verket litet olika
effektiva behandlingsmetoder?
Man ska vara så "himla" känslig när man sätter
diagnoser.
Är det inte snarare de som sätter diagnoser som
har ångest?
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22301 av
De vill ju ha recept på hur man botar, har problem att inse att det finns många sätt och alla måste anpassas indviduellt till personen och inte diagnosen.
Mer
18 år 7 månader sedan #22311 av Admin1
Det är svårt att säga om det är bra eller dåligt, eftersom det beror på hur pass bra det är på att diagnosticera. Det förs statistik över satta diagnoser, så de har kanske upptäckt att det finns avvikelser där du bor.

Jag har sett siffror på att vid vissa kroppsliga sjukdomar kan feldiagnoserna i bland vara 30-40 % dvs ganska vanligt. Vid schizofreni har jag sett att feldiagnosen kan vara 10 %. Man är ofta mycket noggrannare idag än för 10-20 år sedan. Min egen diagnos ställdes inte alls enligt de krav som verkar finnas idag. Ingen EEG eller hjärnröntgen eller några psykologiska tester gjordes.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
18 år 7 månader sedan #22313 av Geta
Nackdelen när jag fick diagnosen schizofreni
var att jag förstod att kraven inte var så stora
på mig att jag skulle arbeta så mkt. Men det
var en lättnad också.
Mina psykoser har aldrig varat mer än högst
tre månader. Men jag kan inte säga att jag
varit helt frisk mellan psykoserna heller.
Det har inte gjorts minsta utredning eller test
på mig.
Diagnosen fick jag efter c:a 15 år då jag hade
lång kontakt med en läkare. Dessutom ska jag
ha personlighetsstörning men vilken sort vet jag
inte. Antagligen någon blandning.
Mer
18 år 7 månader sedan #22319 av Fredrik
Det enda psykologerna gjort för mig är att sätta en diagnos på mig. Och det är dom verkligen duktiga på! Med hjälp av olika ord beskriver dom precis vad jag befinner mig i för tillstånd!
Men dom har inte nämnt ett ord om vad jag kunde hitta på för att jag skulle må bättre!!
Kanske rekommendera något ställe för att ta sig ur isoleringen. Eller att börja motionera mera. Inte ett enda konkret förslag har jag fått hur jag skall göra för att börja må bättre.
Och detta tycker jag är väldigt konstigt.
Mer
18 år 7 månader sedan #22400 av Admin1
Jag skulle nog föredra en noggrannare diagnos än vad jag och också Geta fick. Symptomen för schizofreni kan orsakas av andra sjukdomar och är inte specifika för schizofreni. Det är därför viktigt med EEG, hjärnröntgen och psykologiska tester för att vara säker på att diagnosen är riktig och utesluta andra sjukdomar med liknande symptom. Jag hoppas att man är noggrannare i sina utredningar idag. Diagnosen är viktig för behandling, prognos och rehabilitering.