att bli kränkt av myndigheter

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22615 av
att få höra av en käck kvinna på kronofogdemyndigheten att jag ska gå ut i skogen och samla bark och koka soppa på eller av csn att jag, innan jag tog studielån, borde tänkt på att jag kunde bli sjuk senare i livet. att bli 'överkörd' av en besiktningsman när jag bytte lägenhet och fick betala massa reparationer. att få betala städkostnad på den gamla lägenheten, bara för att jag inte hunnit med att städa helt och hållet, detta pga att jag inte fick tillgång till den nya lägenhet förrän kl 12 och att jag skulle lämna min gamla lägenhet senast kl 12 samma dag, dvs jag skulle alltså flyttstäda samtidigt som jag hade upp med att flytta ut alla möbler. hade flyttbilen från kl 8 på morgonen och skulle alltså flytta alla möbler och städa lägenheten (med möbler i) på fyra timmar. hur sjukt är inte det!! den käcka kvinnan på bostadsbolaget menade att jag skulle tänkt på detta innan och flyttat runt alla möbler och städat :evil:
att jag sedan mitt ex flyttat ut fått betala hela hyran själv innan jag kunde flytta till en ny billigare lägenhet, att jag fick maxa mitt kredikort för att ha mat på bordet. att jag fick ta ett banklån för att lösa ut kredikortsskulden och betala reparationskostnaderna och städavgiften. att jag ska betala på mitt studielån fast jag är sjuk. jag bara skrattade när jag dessutom fick en kvarskatt på 2300.

sammanlagt ska jag betala 833 kr till csn per månad, 415 kr till banken per månad och 473 kr per månad (i fem månader) till skattemyndigheten. riktigt kul när man lever på sjuklön. kan tillägga att jag alltid skött mina betalningar fram tills nu.

att få nej av soc på min ansökan om socialbidrag för att jag ligger över normen. att om jag väljer att betala alla räkningar och skulder få höra av soc igen - "att du får skylla dig själv om du prioriterar räkningar framför mat". snacka om moment 22.

kul att ha 500 kr kvar (som ska räcka i 20 dagar) till mat, kläder (haha vilka kläder?) :evil: och nöje, plus oförsedda utgifter då. buffert..vem har det?

har nu kontakt med ett personligt ombud. få se om han kan hjälpa. men visst vill jag göra rätt för mig, men man kan ju inte rå för att man blivit sjuk och råkat ut för andra oförutsedda händelser. att då dessutom bli förolämpad och påhoppad av käcka oförstående myndighetspersoner som tjänar 25000 till 30000 kr i månaden med sina klämkäcka kommentarer, det är ett påhopp i allra grövsta lag. som om sjukdomen inte är straff nog.

varför ska vi som är sjuka, arbetslösa, pensionärer m.m egentligen tjäna mindre pengar än dom som jobbar?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22616 av
Svar från i ämnet att bli kränkt av myndigheter

Gäst skrev: varför ska vi som är sjuka, arbetslösa, pensionärer m.m egentligen tjäna mindre pengar än dom som jobbar?

För att ni INTE arbetar, och därmed är samhällsparasiter. Egentligen skulle ni inte ha ett dyft. Gå och dö om det nu är så illa... Din djävel.
Mer
18 år 7 månader sedan #22624 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet att bli kränkt av myndigheter
Har för mig att jag läst någonstans att man kan få sina studielån avskrivna vid psykisk ohälsa o etc. Men minns banne mig inte vart, bara att jag läst det nånstans.
Mer
18 år 7 månader sedan #22631 av flisan
Ja du kan få uppskov på avbetalning av studielån om du är sjuk, och eller har för låg inkomst. Om du har varit sjuk medan du fått studielån kan du få lånet avskrivet.
Kolla upp det. Kan bespara dig lite av bördan i af.
Mer
18 år 7 månader sedan #22638 av Admin1
Jag vet att om man har fått sänkt inkomst kan man bli befriad från att betala studielånen tills ekonomin förbättrats. Kolla in på <!-- w --> www.csn.se <!-- w --> och kontakta dem för de har speciella ansökningsblanketter för att ansöka uppskov från återbetalning av studielån.

Det går att överklaga till högre instans om man är missnöjd med Socialbyråns bedömningar.

Jag fattade att du fick betala reparationer för en lägenhet som du bott i tillsammans med din sambo tidigare. Din sambo borde kanske kunna betala en del av reparationerna eftersom han bott i lägenheten också?
Mer
18 år 7 månader sedan #22650 av Fredrik
Det är väldigt lätt att skylla ifrån sig saker och därmed slippa ta ett personligt ansvar.
Antingen kan man leva sitt liv med ursäkter hela tiden eller så kan man ordna det så att man istället skaffar sig nödvändig information och utför saker på rätt sätt (som att flytta från en lägenhet till en annan).
För mig känns det rätt att det finns regler och konsekvenser om man inte följer givna regler.