Dålig Psykvård (långt)

  • Lizzie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1665 av Lizzie
Dålig Psykvård (långt) skapades av Lizzie
har inte precis gett mig en jättfin bild. Var inlagd på ett ställe i några månader för att de skulle hjälpa mig med mina problem. Jag fick endast mediciner och ingen behandling för att återställa mig eller vad det heter. I flera månader gjorde dom ingenting.

När jag frågade personalen om saker jag hade problem med sa dom: Ja, vad kan man göra åt det då? och frågar mig, verkar som att dom inte har någon utbildning för att arbeta inom sitt område utan bara var där för att leka på jobbet.


Sedan fick jag en öppenvårdskontakt som heller inte var bra, och nu tycker ni kanske att jag är kräsen, MEN det gäller ju mitt liv och min hälsa så då måste jag kräva rätt behandling och inte ödsla tid på något som i slutändan inte gett resultat.

Sedan var öppenvårdskontakten idirekt mot min mamma som själv är psykiater och överläkare. Hon blev tjurig för att min mamma la sig i (och det är hennes rätt, eftersom jag är hennes dotter). Hon blev alltså tjurig och nonchalerade hennes råd och funderingar. Och när min mamma ställde frågan Vad går ER behandling ut på? Hur ser den ut?
Då svarar psykoterapeuten/sjuksköterska att Jaee, det är så, det finns ju gruppverksamhet så man kan vara i grupper. Alltså svarade hon inte direkt på den fråga som ställdes utan började prata om nåt helt annat.

Varför det?? Jo för att hon visste att dom inte erbjuder nån riktig behandling och heller inte har KBT. Dom kunde inte informera om nån behandling eller hur man skulle ta itu med saker fastän jag förklarat mina problem som då är Paranoia/Tvångstankar/Depression.

Nu vet man hur det funkar, vill man ha hjälp så ska man söka riktig hjälp inom den kategori man söker hjälp för och inte ödsla tid på andra oseriösas lekar.!
Mer
19 år 10 månader sedan #1681 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dålig Psykvård (långt)
Hej, Lizzie!

Tack för denna intressanta rapport om tillståndet i dagens psykiatri. Det är ju den verksamhet som ju du nyss varit i som man vill fördubbla. Jag tycker att det är bedrövligt och jag trodde att det ändå hade blivit lite bättre nu än när jag var inlagd för 13 år sedan. Men det verkar sig likt.

Det du skulle behöva är nog kognitiv beteendeterapi mot paranoia och depression. Du skulle ju kunna skriva till klinikchefen och kräva det. Om de nekar kan du skriva till Landstingets patientombudsman eller dylikt och klaga.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... med-varden
Du kan ju skriva att Socialstyrelsen i sin färska kunskapsöversikt Vård och stöd till patienter med schizofreni har rekommenderat kognitiv beteendeterapi.

Om slutenvården bara erbjuder läkemedel, så sågar de av den gren de själva sitter på. Det är en profil, som enbart passar för tvångsvård. Det är ju bättre och mycket billigare att vara hemma och få besök då och då av ett öppenvårdsteam.

Det bästa vore kanske en schizofrenipeng dvs att man själv fick välja var man vill ha sin vård och att sedan landstingen betalar. Det skulle skapa konkurrens och snabba på utvecklingen, som verkar minst sagt långsam idag.

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1685 av
Svar från i ämnet Dålig Psykvård (långt)
Vad bra att nån förstår. Man går ju och undrar vad dom sysslar med egentligen. En läkare vid namn Ing-Marie Wieselgren ska hjälpa Anders Milton med Sveriges psykvård och jag hoppas det blir stora ändringar.
Mer
19 år 10 månader sedan #1718 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Dålig Psykvård (långt)
vad man ska veta är att psyket inte erbjuder vård. Bara förvaring tills dess du klarar av vård.
Nu funkar det ju inte så, det finns få behandlingsenheter som kan ta emot, så ironiskt nog uppfyller psyket sin inställning att inte behandla, medan det sedan inte finns några behandlingsenheter som sedan ska fånga upp.
Massa sjuka människor ligger alltså bara inne på "förvaring" utan att kunna följas upp med behandling. Sjukt!!
Men kanske var det en behandlingsenhet du var på?
Psykvården lämnar övrigt att önska. har man tur (vilket det numera tyvärr faller ner på) så blir man erbjuden vettig terapi efter en inläggning.
Lika ofta blir man bara lämnad vind för våg.
Kämpa på, någon gång fattar de.

/legat inne en tredjedel av mitt liv...
Mer
19 år 10 månader sedan #1727 av vimsan
Svar från vimsan i ämnet känner igen mig
HEj
JAg måste bara säga att (d är v inhet pos ) men j känner igen mig...o det är ju skönt.. :?:
-med färvaring OCH att man BARA HAR TUR om man verkligen får "hjälkp" har eg erf o andras att istället kan man få sitt liv förstört
-man blir påplussad" mer neg respons som gör att annat gammalt dyker upp, o man blir den där gamla hjälplösa som eg inte är jag...nu el då vad man säger...
ber om urs för uttrycksförmågan..
på ngt sätt ska man VERKLIGEN vara en stark person om man ger sig ikast med psykvården....
risken är att man blir "omyndförklarad/frihtsberövad" är stor
önskar att jag aldrig gjorde det utan käömpade själv s jag alltid gjort...
men vem skulle anan att allt d som man byggt av relatioenr o pos o lycliga företeelser skulle................
FAN ..deppen får mig juh till omed att framstå s dum då uttrycksförm är ..åt helvete...
ah kände bara j ville svara...........