Artikel om psykiatriker

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1865 av Per-Erik
Artikel om psykiatriker skapades av Per-Erik
Jag läste en artikel där man tittat på självmordsfrekvensen bland läkare. Det visade sig att psykiatriker utmärkte sig genom en 20-faldig förhöjning i självmordsfrekvens jämfört med andra specialiteer inom medicinen. Det rapporterades också att alvarliga tankar på självmord förelåg hos 80% av psykiatrikerna. Några faktiska siffror på antal självmord rapporterades inte p.g.a. risken för en självmords epidemi bland psykiatriker.

Det påstods att faktiska siffror utgjorde en alltför kraftig suggestion för att kunna presenteras. Så där ser man vilken effekt suggestion kan ha. Suggestioner om döden anses speciellt kraftfulla (Freud). Denna typ av suggestion kan hänga kvar i flera dagar och upplevs då väldigt obehaglig.
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1870 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Artikel om psykiatriker
Kvinnliga psykiatriker med tidig mens är inte frigida som man tidigare trott. Nya rön visar att långvarig psykodynamisk behandling har positiva effekter på denna grupp.
Mer
19 år 10 månader sedan #1875 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Artikel om psykiatriker
Hej!

Det stämmer nog att psykiska besvär är vanligare bland läkare än bland normal befolkningen. Det har skrivits om detta i British Medical Journal bl.a. Jag tror också att psykiatrikerna är mer utsatta än andra också.

Jag tror att patienternas tillstånd kan påverka läkarna negativt. Därför är det viktigt för psykiatrikerna att se till att behandlingarna för schizofreni blir effektivare. Att alla får kognitiv beteendeterapi, famileintervention och patientutbildning, som har bevisad effekt. Jag menar att om vi blir friskare, så kommer de själva också bli det.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1879 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Artikel om psykiatriker
Jag är inte förvånad över att psykiaters mår dåligt. Det måste ju vara slitsamt för psyket att jobba med psykiskt sjuka människor och lyssna på fobier, självmordstankar och dyligt, även om man försöker att inte involvera sig för mycket.
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1884 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Artikel om psykiatriker
Det hela var nog menat mest menat som ett grymt skämt, fast troligtvis ligger det en del sanning i det hela.

Psykiatri syftar ju till att skilja bort icke önskvärda människor ur samhället, vilket bevisas av att i u-länder utan fungerande psykiatri mår schizofrena bättre än här. En människa som har så hög intillegens som en läkare och som väljer att ägna sig åt förföljelse av samhällets svagaste individer måste lida av mindervärdeskomplex allra minst.

Min erfarenhet av psykiatriker är att dom har en tankevärld motsvarande en tonåring, dvs det är i princip omöjligt att föra en mogen diskussion om någonting.
Mer
19 år 10 månader sedan #1889 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Artikel om psykiatriker
-