läggas in

Mer
18 år 5 månader sedan #26808 av colatjejen
läggas in skapades av colatjejen
hur är det att ligga inne på psyk?
otäckt?

Min samtalskvinna på psykatrin undrade om jag kunde tänka mej det.
Vet inte sa jag.

behöver råd från er här med.

innan man skall till läkaren.
Mer
18 år 5 månader sedan #26809 av Geta
Svar från Geta i ämnet läggas in
Hej colatjejen!
Det är bra att det finns möjligheter att lägga
in sig på klinik i nödfall.
Men sedan är det så skönt att bli utskriven och
komma hem igen.
Mer
18 år 5 månader sedan #26810 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet läggas in
Jag har både bra och dåliga erfarenheter av att vara inlagd på psyk... på senare år tycker jag att jag har fått en bra vård...

Inläggning tycker jag är en nödlösning när man mår så dåligt att stödet i öppenvården inte räcker till...

Viktigt är att sätta upp mål för vad man vill ha ut av en inläggningsperiod, som en bättre fungerande medicinering, eller få till stöd i boendet innan man skrivs ut... eller bara en viloperiod, om man behöver det...

Tänk efter vad du skulle behöva... och fråga om du kan få hjälp med det från vården...

Det finns fler tips i Självhjälpsboken Upp till kamp! här på Viska...
Mer
18 år 5 månader sedan #26823 av colatjejen
Svar från colatjejen i ämnet inte bättre
vet inte vad jag skall göra trodde att det skulle bli bättre av att vara hemma men det verkar inte så.
Mer
18 år 5 månader sedan #26829 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet läggas in
Jag har i stort sett bara haft goda erfarenheter av att vara inlagd. Enda gången det inte gick bra var när jag lades in på psykakuten i ett par dygn. På den psykklinik i kommunen där jag bor har det varit mycket bättre. Personalen har varit fantastisk med mycket tålamod och förståelse. Jag har varit inlagd i enkelrum men man får vara beredd på att man ibland måste dela rum med någon annan. Man måste också följa vissa tider som att stiga upp på morgonen och äta när det är matdags. Vi fick t ex inte äta mat inne på rummet om man inte var väldigt dålig och verkligen inte klarade av att äta i matsalen. Åt man inte i matsalen när det var dags, blev man utan mat. Det är mycket blandade patienter, vissa tycker man ser friska ut och andra är knappt kontaktbara. Man får vara beredd på en stor blandning av sjukdomar bland patienterna. Vissa kan vara påträngande.

Dörrarna är låsta och man får sina tillhörigheter igenomgångna vid inläggningen så man inte har några farliga saker med sig som mediciner eller annat man kan skada sig (eller andra) på. Är man inlagd frivilligt får man gå ut om man säger till.

Jag var inlagd 3,5 månad i somras och innan dess några veckor i mars och sedan ett par veckor förra sommaren. /A
Mer
18 år 5 månader sedan #26851 av colatjejen
Svar från colatjejen i ämnet ....
så vad är värst?

att man åker in friviligt eller så blir man hämtad av polis?

=

Lika dåliga båda två.